Väitteet halpa- tai orjatyöstä ovat täyttä puppua

Sosiaalisessa mediassa on keskusteltu viime päivinä vilkkaasti rakennusalan uudesta työkokeilusta, jonka vähimmäispalkaksi on määritelty kuusi euroa tunnissa. Kokeilun on määrä alkaa aikaisintaan 1.3.2017, jos rakennusalan kaikki liitot hyväksyvät sopimuksen.
Keskustelussa on väitetty asiantuntemattomasti, että rakennusalalle olisi nyt tulossa orja- tai halpatyömarkkinat.
Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi kiistää jyrkästi väitteet orja- ja halpatyön tulosta rakennuksille.
Harjuniemi on ottanut kantaa asiaan mm. Kauppalehdessä, jossa hän kertoo jutun synnyttämän palautteen olleen ”karmeaa, suorastaan helvetillistä mättämistä”.

”Nyt ollaan arvostelijoiden mukaan pakottamassa etenkin nuoret orjatöihin rakennuksille ja pudottamassa alan palkkataso halpatyötasolle.”
”Eiväthän ihmiset edes lue kuin raflaavat otsikot, vaikka palkkakokeilu on kaikin puolin järkevä hanke.”
Harjuniemi kehottaa kriitikoita tutustumaan itse sopimuksen sisältöön.
Hän muistuttaa, että peruskoulun jälkeistä koulutuspaikkaa vailla olevien nuorten tilanne on paljon tukalampi kuin keskustelijat ymmärtävätkään. Se ei ole hyvä myöskään taloudellisesti. Jostakin pitää kuitenkin saada kiinni, jotta löytää juonteen työelämään ja koulutuspaikkaan.”
Harjuniemi korostaa, että yhdessä Rakennusteollisuus RT:n kanssa laaditulla mallilla yritetään hieman madaltaa kynnystä päästä kokeilemaan yhden toimialan töitä. Työsuhteesta saa seuraamuksitta pompata pois, jos niin haluaa.
”Mallia ei myöskään voi käyttää matalapalkkatyön sisäänajoon. Ei tämä työkokeilu erityisen halpa ole, eikä edes kenen tahansa käyttöön otettavissa. Työnantajan on nimittäin järjestettävä työkokeilijan ohjaus, mikä hoituu parhaiten kokeneen ammattilaisen avulla. Niin ikään turvallisuuden ja rakennustyömaalla toimimisen perusedellytysten on oltava kunnossa.”

Kokeilussa mainittu kuuden euron palkka merkitsee käytännössä lisineen noin 7,60 euron tuntipalkkaa.
Rakennusliiton puheenjohtaja muistuttaa työkokeilun reunaehdoista: välttämättä paikallista sopimusta työkokeilun järjestämisestä ei edes tehdä, jos työnantaja tai työntekijöitä edustava luottamusmies ei siihen suostu.
”Mikäli tarkoitettuja työsuhteita ei synny tai kokeilua käytetään väärin muiden työntekijöiden korvaamiseksi, lopetamme koko hankkeen. Kannattaa kuitenkin panna merkille, ettei työkokeilija korvaa ketään: ei uraansa valinnutta ammattikoululaista saati sitten koulutettua tai muuten kokeneempaa ammattilaista.”
Harjuniemi mainitsee erikseen, ettei kokeilua voi uusia saman työntekijän kanssa. Jo veronumerojärjestelmä ja siitä kertynyt satojen tuhansien alalla työskentelevien tai työskennelleiden työntekijöiden tietokanta estää kokeilun ketjutuksen.
”Keskustelijat vähättelevät loukkaavalla tavalla rakennusalan töitä väittäessään, että työkokeilijat tekevät orjatyönä ammattilaisten työt. Nämä keskustelijat ovat todella kiertäneet rakennusalan työpaikat kaukaa.”
”Kääntäen tämä viisastelu tarkoittaa myös sitä, että alan kokeneet tekijät eivät tekisi töitä palkkansa eteen. Ketään työntekijää ei kuitenkaan pidetä työpaikalla huvin vuoksi, vaan jokaiselta edellytetään työpanos palkan edestä ja se myös tehdään.”