Rakentajat valmistautuvat hyvin työtaisteluun

Rakentajat ovat valmistautuneet alkuviikon ajan tiiviisti ensi perjantaina klo 14.00 alkavaan poliittiseen työtaisteluun.

Rakentajat menevät silloin lakkoon tukeakseen palkansaajien eläkeneuvottelijoita, jotta heidän ei tarvitsisi suostua vanhuuseläkkeen alarajan korottamiseen 63 ikävuodesta.

Rakennusliiton aktiivit ovat kokoontuneet alkuviikon aikana useilla paikkakunnilla valmistautumaan perjantain tapahtumaan. Esimerkiksi tänään tiistaina pidettiin Tampereella tilaisuus, josta lähti työmaille hyvin valmistautuneita aktiiveja.

Rakennusliiton julistama kahden tunnin työnseisaus on ymmärretty ja hyväksytty työmailla ja tehtaissa hyvin, sillä asia on rakentajille erittäin tärkeä.

Näillä näkymin työtaisteluun osallistutaan erittäin hyvin kaikkialla Suomessa. Kahden tunnin työnseisaukseen osallistuu suurin osa Rakennusliiton jäsenistä. Lakko ei koske sellaista prosessiluontoista vuorotyötä, jota ei voi vaikeuksitta keskeyttää kahden tunnin ajaksi.

Eläkeneuvotteluja jatketaan työmarkkinajärjestöjen kesken koko tämän ja ensi viikon ajan. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan neuvotteluista odotetaan ratkaisua jo ensi viikon loppupuolella. Maan hallituksen budjettiriihi on kuun lopussa ja ilmeisesti neuvottelutulos halutaan siihen.

Työnantajien neuvottelijat haluaisivat nostaa eläkkeen alaikärajan ainakin 65 vuoteen. On myös puhuttu jopa 67 vuoden alaikärajasta. Rakentajien lisäksi esim. Metalliliitto on tehnyt viimeksi pidetyssä liittokokouksessaan päätöksen siitä, ettei ei suostu eläkeiän korottamiseen. Tiettävästi myös monissa muissa ammattiliitoissa suhtaudutaan asiaan kielteisesti.

Viimeksi maanantaina Insinööriliiton puheenjohtaja Pertti Porokari arvosteli sitä, että julkisen talouden alijäämän kytkeminen eläkeneuvotteluihin ja eläkeiän alarajan nostamiseen on sumutusta”. – Julkisessa keskustelussa valtion talous ja alijäämän kasvu on ollut yksi eläkeiän nostamista ajavien keskeisimpiä perustelua. Eläkeiän nostolla ei valtion taloutta kuitenkaan tasapainoteta, Porokari sanoo.

Porokari kehottaa näkemään sumutuksen läpi keskustelijoiden motiivit. Kovin eläkeiän nostaja on Elinkeinoelämän keskusliitto EK, joka haluaa entistä pienempiä eläkemaksuja.