Diabetes voi yllättää kenet tahansa

Rakentaja-lehti 15.12.2023

Kakkostyypin diabetes ei tule kello kaulassa, mutta riskiä voi pienentää omilla teoilla.

Kakkostyypin diabeteksen ajoissa aloitetulla hoidolla voidaan hidastaa sairauden etenemistä.

– Rakennusalalla näkyy verensokerin mittauksessa, onko kausi päällä vai ei. Kauden aikana se on korkeampi. Riippuu varmasti paljon siitä, minkälaiset sosiaalitilat on käytössä eli minkälaista syöminen silloin on, Diabetesliiton asiantuntijaylilääkäri Elina Pimiä kertoo.

Pimiä ei toimi vain Diabetesliiton asiantuntijana, vaan tekee kliinistä työtä potilaiden parissa. Hänellä on siis myös käytännön ymmärrystä diabetesta sairastavista ihmisistä ja heidän hoidostaan.

Pimiä pitää suurimpana virhekäsityksenä diabeteksessa sitä, että sen ajatellaan jollain tavalla olevan ihmisen omaa syytä.

– Varsinkin kakkostyypin diabetekseen liittyy stigma. ”Miten olet elänyt, kun olet saanut sen.” Kakkostyypin diabetes on kuitenkin huomattavasti ykköstyyppiä periytyvämpi. Toki suurin riski sen puhkeamiseen on ylipainoisilla, mutta sitä sairastavat myös normaalipainoiset ja toisaalta monella ylipainoisella ei ole diabetesta, Pimiä muistuttaa.

Periytyvyys ei kuitenkaan tarkoita vääjäämättömyyttä; omilla teoilla voi vaikuttaa.

Elämäntapamme on ongelmallinen

Kakkostyypin diabetesta sairastavien määrä Suomessa on lähes kolminkertaistunut viimeisen 20 vuoden aikana. Sitä sairastaa noin 370 000 suomalaista. Mistä se johtuu?

– Ensinnäkin liikkumisen murros. Lasten leikkiminen on muuttunut paikallaan olemiseksi. Toimistotyön lisääntyminen ja fyysisen työn muuttuminen kevyemmäksi muuttavat nekin energiankulutustamme, Pimiä sanoo.

Hypermarketit tuuppaavat ostamaan kassan läheisyydessä herkkuja.

– Kun seuraavan kerran seisot kassajonossa, katso, mitä sinulle myydään. Lielahden City-Marketissa on yksi kassa, jossa on kesällä hyppynaruja ja lastenlehtiä. Ei jäätelöallasta tai namiosastoa.

Myös annos- ja pakkauskokojen kasvu saa meidät syömään enemmän. Kyse on ns. Supersize me -ilmiöstä.

Hankala huomata

Kakkostyypin diabetesta ei välttämättä huomaa. Se voi aiheuttaa pientä väsymystä ruokailun jälkeen, janoa ja ylimääräistä virtsaamistarvetta.

– Ensimmäinen oire voi olla sydänkohtaus. Riskitekijät diabeteksessa ovat hyvin samanlaiset kuin valtimosairauksissa ja nämä kaksi myös kietoutuvat toisiinsa, Pimiä kertoo.

Tämän takia työterveyshuollolla on tärkeä rooli taudin huomaamisessa ajoissa. Ne, joilla ei sellaista ole, voivat ottaa yhteyttä terveyskeskuksen terveydenhoitajaan.

– Näitä palveluita on julkisesti eri nimillä kuten esimerkiksi aikuisten neuvola. Terveydenhoitaja tekee vastaanotolla arvion tilanteesta. Olet varmasti maksanut veroissasi tästä, joten palvelua kannattaa käyttää!

Hoidossa korostuu yksilöllisyys

Diabeteksen hoidossa auttavat lääkkeet ja elämäntapamuutokset. Ne ovat kuitenkin yksilöllisiä, eikä sama muotti sovi kaikille.

– Lääkehoidon valinta riippuu siitä, onko potilaalla lisäsairauksia esimerkiksi munuaisiin tai sydämeen liittyen. Jos näitä muita sairauksia ei ole, mutta on esimerkiksi painonhallintaongelmia, käytetään painoa laskevaa lääkitystä, Pimiä selventää.

Diabetekseen liittyvä insuliiniresistenssi, eli poikkeava fysiologinen vaste insuliiniin sen kohdekudoksissa, hyötyy liikunnasta.

– Vaikka liikunta ei laihduttaisi, se pystyy parantamaan insuliiniresistenssiä.

Ruokavalion osalta hoidossa keskitytään kiellettyjen ja sallittujen aineksien listaamisen sijaan vastaamaan kysymykseen ”Millainen syöjä olet?”

– Jos joku on esimerkiksi tunnesyöjä tai sellainen, joka ei syö koko päivänä mitään ja sitten paljon illalla, keskitytään ateriarytmiin, riittävään kuidun ja proteiinin saantiin ja kylläisyyden tunteeseen. Verensokerin pitäminen tasaisena on tärkeää. Jos olet joskus mennyt nälkäisenä ruokakauppaan, tiedät, miten käy.

Syyllistäminen ei toimi. Yleensä ihmiset ovat kamalan kovia itselleen.

– Ei kannata heti aloittaa sata lasissa vaan askel kerrallaan. Ei kielletä kaikkia herkkuja, vaan puhutaan annoskoosta. Mietitään sellaista liikuntaa, jota ihminen pystyy tekemään.

Elämäntapamuutos vaatii kuitenkin yhtä asiaa ja se on motivaatio.

– Ihmistä eivät motivoi numerot, että näin paljon verensokeri on laskenut tai näin paljon paino on tippunut. Vahvimpia motivaattoreita ovat unelmat ja ne ovat jokaisella erilaisia. Joku voi haaveilla vielä pääsevänsä jollekin erityiselle matkalle, toinen haluaa jaksaa viettää aikaa lastenlasten kanssa.

Teksti: Johanna Hellsten, kuva: Lehtikuva