Euroopan mestari rakentamisessa

Euroopan komissio julkaisi helmikuun lopussa talouspolitiikan EU-ohjausjakson puitteissa nk. maaraportin, jossa tarkastellaan Suomen talouden tilaa ja tulevaisuuden näkymiä. Komissio antaa euroalueen maille talouspolitikkaa koskevat suositukset myöhemmin keväällä.

Suomen talouden suhdannehuippu on jo takanapäin, vaikka talous jatkaa edelleen kasvuaan. Talouden tulevaa kasvupotentiaalia kuitenkin kutistaa se, että tuotannolliset investoinnit koneisiin ja laitteisiin sekä tutkimukseen ja kehitykseen ovat selvästi alle EU-maiden keskiarvon. Eli juuri ne investointiryhmät, jotka lisäävät tuotantopotentiaalia ja tuottavuuden kasvua pidemmällä aikavälillä. Tämä on tärkeää siksi, että tuottavuuden kasvu on ollut vaurastumisemme lähde kautta aikain. Matala investointiaste hidastaa talouden kokonaistuottavuuden kasvua ja antaa meille tuotantoa vähemmän, eli hidastaa elintasomme kasvua.

Mutta se, millä Suomi voi briljeerata ovat rakennusinvestoinnit. Suomen investointiaste on Euroopan huippua rakentamisessa. Vuotuiselta arvoltaan jopa 15 prosenttia maamme bruttokansantuotteesta. Ruotsikin häviää meille näyttävästi tässä lajissa. Asuntorakentamisen osuus on noin puolet koko rakentamisen volyymista, ja vaikkei sitä suoraan luokitellakaan nk. tuotannolliseksi investoinniksi, on sillä kuitenkin äärettömän tärkeä välillinen vaikutus talouden kasvuun, nimenomaan työllisyyden ja työvoiman saatavuuden kannalta. Asuntorakentaminen edistää tärkeimmän tuotannon tekijän eli työvoiman hyödyntämistä tuotannossa. Se mahdollistaa ja helpottaa työvoiman alueellista liikkuvuutta, mikä on yksi keskeisimmistä pullonkauloista työllisyyden ja talouden kasvun kannalta tällä hetkellä.

Ei siis mikään ihme, että Euroopan komission asiantuntijat kehuivat ja nostivat suomalaisen asuntopolitiikan sekä asuntotuotannon Euroopan mallimaaksi. Asiantuntijat ihailivat sitä päämäärätietoisuutta, jolla olemme poistaneet asunnottomuuden yhteiskunnastamme ja ratkaisemme kaupungistumisen aiheuttamia infrastruktuurikapeikkoja jo ennen kuin asuntopulasta tulee talouskasvun tulppa!

Vaikka asiat näyttäytyvät mahdollisesti liiankin hyvässä valossa komission suuntaan, voidaan aivan vilpittömästi todeta, että rakentaminen on talouskasvun keskeinen kulmakivi. Ilman rakentamista taloudessa ei mikään muukaan elinkeino voi kasvaa ja uudistua. Siirryttäessä yhä voimakkaammin jälkiteolliseen yhteiskuntaan, rakentamisesta tuleekin entistä tärkeämpi tuki elinkeinorakenteen murrokselle.  Koko joukko palvelusektorin eri toimialoja on palveluja tarjotessaan täysin riippuvaisia uusista ja kunnostetuista rakennuksista, joihin nykytekniikka mahdollistaa uudenlaista eri tavoin ihmisten hyvinvointia edistävää toimintaa.

Ulkona sateen piiskatessa tuulen voimistamana, ei voi olla kuin mitä tyytyväisin suomalaiseen rakentamistaitoon. Kiitokset omasta ja EU-komission puolesta!

Elina Pylkkänen, johtaja, Palkansaajien tutkimuslaitos

Uuden vuosikymmenen lupauksia

Vuoden vaihtuessa on tapana tehdä uudenvuoden lupauksia. Jostain syystä lupaukset keskittyvät aika itsekkäästi kunkin omiin intresseihin ja omaan hyvinvointiin. Lupaukset toimivat ryhtiliikkeenä omassa elämässä. Miksei tällaisia egoistisia uudenvuodenlupauksia kielletä tässä maailman ajassa? Olisihan se kaikkien kannalta parasta, että hyvinvointia lisäämään tähtäävät lupaukset tekemisistä ja tekemättä jättämisistä kohdistuisivat laajemman yhteisön hyväksi, eikä vain lyhytnäköisesti ja kapeasti itselle.

On varmaan paljon yhteisiä asioita, joita yhtä ponnekkaalla päättäväisyydellä ja tahdonvoimalla voidaan kollektiivisesti parantaa ja hyöty olisi moninkertainen kaikkine oheisvaikutuksineen. Pitää vain osata suunnata tavoitteet yhteistä hyvää tuottavaan toimintaan ja ehkä jopa koordinoida tekoja. Toiminnan kohteita on kyllä helppo löytää.

Tälle vuosikymmenelle kohdistuvat suuret odotukset globaaleista politiikkatoimista ilmastonmuutoksen jarruttamiseksi sekä toiveet kaupallisista innovaatioista ilmastonmuutokseen sopeutumisen keinoista. Kaikki meistä odottavat, että se aktiivinen toimija on joku muu eli poliitikko tai päättäjä, joka säätää lakeja ja määräyksiä toimintamme ohjaamiseksi tai yritys, joka teknologiainnovaatioilla ratkaisee ongelman lopulta kokonaan.

Juuri ilmastokysymyksessä itsekkyyden voi kuitenkin helposti kääntää yhteiseksi hyväksi. Aivan kuten vapaan markkinatalouden oikeutusta perustellaan sillä, että oman edun tavoittelu edistää kaikkien markkinatoimijoiden etua. Yksilön jokainen ympäristö- ja ilmastoteko palvelee suurempaa päämäärää hillitä ilmastonmuutosta. Jos teko tuottaa yksilölle vieläpä välitöntä hyötyä rahan säästön muodossa, on politiikka tai toiminta taatusti menestyksellistä.  Ja näitä ihmisen kokoisia tekojahan on löydettävissä monia, tosin valtio on tarkoituksellisesti vahvistanut mekanismin toimivuutta.  

Kuten tiedetään, Suomen verojärjestelmä sisältää sellaisia veroja, joilla halutaan ohjata ihmisten kulutusta parempaan ja kestävämpään suuntaan.  Näitä ovat valmisteverot, jotka määräytyvät tuotteen sisältämien haitallisten ainesosien määrien perusteella ja siten korottavat näiden hyödykkeiden hintaa. Valmisteveron päälle lasketaan lisäksi vielä arvonlisäverokin.  Hinta nousee ja kulutus vähenee, koska kuluttajat ovat rationaalisia.

Valmisteveroilla kerätään toki rahaa julkiselle taloudelle, mutta myös ohjataan kuluttajia vähentämään sellaisten tuotteiden kulutusta, joista on haittaa ympäristölle tai terveydelle. Jos ohjaus toimii, verotulot vähenevät, mutta niin vähenevät julkiset menotkin, koska ympäristön- ja terveydentila paranevat. Jos taas ohjausvaikutus ei toimi, saa julkinen sektori enemmän verotuloja menojensa kattamiseksi.

Voiko tämä olla näin helppoa? Kun vähentää omaa sähkön (sähkövero), polttoaineiden (energiavero) ja nautintoaineiden (tupakka- ja alkoholivero) kulutusta ja vieläpä tuottamansa yhdyskuntajätteen määrää (jätevero), hyötyy siitä heti itse rahallisesti, mutta samalla hoidetaan myös yhteistä asiaa ja yhteistä hyvää!

Elina Pylkkänen, johtaja, Palkansaajien tutkimuslaitos