Rakennusliitto palkitsi nuoria taitajia

Rakentaja-lehti 16.5.2023

Nuoret rakentajat kisasivat muun muassa grillin muurauksessa.

Ammattitaidon SM-kilpailu Taitaja2023 Espoo -tapahtuma järjestettiin toukokuun alkupuolella Tapiolan urheilupuistossa. Osa lajeista kilpailtiin Omnian Suomenojan toimipaikassa, Salpauksessa Lahdessa, Keudassa Järvenpäässä ja Stadin AO:ssa Helsingissä. Tapahtuma keräsi yhteensä 85 000 katsojaa ihmettelemään nuorten ammatillisia taitoja.

Rakennusalalta kiinnostavia lajeja olivat talonrakennus, maalaus- ja pintakäsittely, putkiasennus sekä infrarakentaminen. Rakennusliitto palkitsi kaikki näiden neljän lajin (yhteensä 32) finalistit 50 euron lahjakortilla K-ryhmän kauppoihin.

Voittajat:

Maalaus ja pintakäsittely:

Camilla Laukkanen Savon ammattiopisto X

Talonrakennus:

Kristian Hautakoski Koulutuskeskus JEDU

Putkiasennus:

Viljami Turve Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Infrarakentaminen:

Leevi Lappeteläinen Ylä-Savon ammattiopisto YSAO

Talonrakennuksessa asiantuntijoita

Talonrakennuksen laatutuomaristossa istuivat Rakennusliiton aluetoimitsija Anniina Kangas ja liiton hallituksen jäsen Jari Jääskeläinen.

Kilpailijoiden tehtävänä oli muurata puutarhagrilli, tehdä pirttikalusto sekä pikkupenkit pirttikaluston pöydän päihin.

– Kilpailussa oli erikseen määrällinen ja laadullinen tuomaristo. Itse kuuluin jälkimmäiseen. Meidän tehtävämme oli katsoa laadullisia puolia. Mietin, ostaisinko itse tehdyn tuotteen. Se on aika hyvä mittari, Jääskeläinen kertoo.

Jääskeläisen mukaan jo finaaliin selviäminen on kova juttu.

– Olisin ihmeissäni, jos nämä osaajat eivät työllistyisi. Yritysten kannattaisi olla hereillä rekrytoinneissa.

Kangas oli tuomaristossa mukana ensimmäistä kertaa.

– Olin kuulemma lajin ensimmäinen naispuolinen tuomari. Oli suuri kunnia tulla kutsutuksi mukaan ja todella voimaannuttavaa päästä näkemään motivoituneiden nuorten työtä, Kangas kertoo.

Kangas arvioi nuorten rakentaman pirttikaluston tekoa. Hänen mukaansa työturvallisuus oli nuorilla hyvin hanskassa.

– Taso oli muutenkin hyvä, aivan huikeita ammattilaisia joka ikinen. Kaikki saivat tehtyä kaluston ajallaan. Jokainen teki sitä omalla persoonallaan, että vaikka lopputulos oli sama, tapa tehdä oli erilainen. He onnistuivat myös hienosti välttämään hukkaa, eli arvioivat materiaalimenekin hyvin.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten