Turvallisella opintiellä

Rakentaja-lehti 8.5.2023

Ruduksen Turvapuistoon Espoon Ämmässuolle oli tänäkin vuonna kutsuttu eri ammattioppilaitosten ensimmäisen vuoden opiskelijoita oppimaan, miten rakennetaan turvallisesti.

Rudus Oy:n ylläpitämä turvapuisto on tuttu paikka rakennusalan opiskelijoille. Opiskelijapäivä käynnistää alan turvallisuusviikon. Uudenmaan ammattiopistojen opiskelijat käyvät puistossa läpi erilaisia turvallisuusrasteja, joita esittelemässä on rakennusalan konkareita, joukossa useita Rakennusliitossakin aktiivisia työturvallisuusvaltuutettuja.

Puiston yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Rakennusliitto, Rakennusteollisuus RT, SRV, Skanska, NCC, Konsti, YIT, Peab, Ramirent ja niin edelleen.

Nätisti, kovasti, hyvästi

Lasse Heikkisen rastilla tarkistettiin kypärän hihnat.

Turvapuistosta vastaava Ruduksen työturvallisuusasiantuntija Lasse Heikkinen on ohjannut puistossa kävijöitä jämerästi jo 3 vuoden ajan. Heikkinen käskee kaikkia opiskelijoita tarkistamaan omat suojavälineensä; onko kaikki kunnossa?

– Jos kypärästä puuttuu leukahihna, menkää hakemaan tuolta kunnollinen kypärä tilalle, Heikkinen komentaa.

Yksi opiskelija luikahtaa joukosta vaihtamaan kypäränsä hihnalliseen.

– Heidän täytyy oppia, että turvavarusteiden on oltava päällä. Työmaalla sanotaan ensin nätisti, sitten kovasti ja kolmannella kerralla hyvästi, jos näin ei ole. Jossain riittää kaksikin kertaa, Koivisto muistuttaa.

Turvallisuuspuiston uusin piste on Hartelan noin vuosi sitten sinne rakentama kontti, jossa puhutaan turvallisuusjohtamisesta. Kontissa poseeraa muun muassa Tinderiä selaava työnjohtaja.

Janne Gren muistuttaa kuuntelemisen tärkeydestä.

– Useimmilla täällä esillä olevilla yrityksillä on esillä joku työmaatilanne tai vastaava. Me halusimme lähteä vähän erilaisesta näkökulmasta, siksi me puhumme turvallisuusjohtamisesta. Koulussahan oikeastaan toimii sama homma; opettaja valvoo työn turvallisuutta ja jos hän sanoo jotain, pitää kuunnella, Hartelan pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu Janne Gren sanoo.

– Se, että suojavälineet ovat kunnossa ja päällä, on osa ammattilaisuutta ja ammattitaitoa, Gren jatkaa.

Oula Sinkkonen valmistautuu tutustuttamaan nuoret valjastyöskentelyyn.

Skanskalla on turvallisuuspuistossa kolmeosainen piste. Ensimmäinen vaihe on perehdytys, jossa katsotaan aiheesta kertova video. Seuraava vaihe on holvityöskentely ja kolmantena valjastyöskentely ja henkilönostimen turvallinen käyttö. Jöötä pitää Skanskan alueyksikön työsuojeluvaltuutettu Oula Sinkkonen.

Minkälaisiin asioihin Skanskan rastilla on kiinnitetty huomiota? Missä opiskelijat lipsuvat?

– Kädet taskussa mennään portaita ja lasit eivät meinaa millään pysyä päässä, Sinkkonen toteaa.

Tänä vuonna avikin mukana

Työsuojelutarkastaja Manu Kivisaari oli tavattavissa pisteellä.

Etelä-Suomen avin työsuojelun vastuualue oli tänä vuonna ensimmäistä kertaa mukana turvapuistossa. Avi ei ole varsinainen yhteistyökumppani, mutta pääsi silti mukaan porukkaan.

– Idea lähti siitä, kun meillä on nykyään nuorille suunnattu osio verkkosivuilla, jossa kerrotaan tiivistetysti meidän toiminnastamme. Siihen liittyen juteltiin alan muiden toimijoiden kanssa, että tulisimme tänne vapaamuotoisella rastilla. Olemme tavattavissa, jos joku nuori haluaa tietää meistä enemmän, työsuojelutarkastaja Manu Kivisaari kertoo.

Kivisaaren mukaan nuorten työntekijöiden tietoisuus työturvallisuusasioista vaihtelee.

– Moni ei ole välttämättä ajatellut koko asiaa kovin paljon. Kun heille kertoo asioista, he ymmärtävät kyllä hyvin, mistä työturvallisuudessa on kyse.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten