Digitaitoja jäsenille

Rakentaja-lehti 17.6.2021

SkillPlus-koulutusohjelmassa koulutetaan digitaalisia taitoja noin 300 Rakennusliiton jäsenelle.

Työelämä muuttuu ja rakentajatkin tarvitsevat monenlaisia uusia, digitaalisia taitoja. Tähän tarpeeseen liitto vastaa osallistumalla SkillPlus-koulutusohjelmaan. Pilottikoulutuksissa huhti-toukokuussa koulutettiin 22 luottamushenkilöä ja nuorta aktiivia. Ensi syksystä alkaen on tarkoitus kouluttaa noin 250 liiton jäsentä lisää lähi- ja etäkoulutuksissa.

Digitaitoja tarvitaan esimerkiksi työnhaussa ja työpaikan sisäisessä viestinnässä. Näiden taitojen puutteet ovat nousseet voimakkaasti esiin liiton jäsenille tehdyissä osaamistarvekartoituksissa.

Koulutuspäällikkö Juhani Lohikoski kertoo, että kun töissä otetaan käyttöön uusia järjestelmiä, se on toisille helppoa ja tuntuu toisille lähes mahdottomalta. Vaikka ammattitaito omassa työssä on hyvä, digitaalisten palveluiden kanssa pärjääminen vaatii lisäkoulutusta.

– Osaamiskartoituksessa joku kertoi, että pitää ottaa nuorempi kaveri mukaan tukkuun, kun ei tajua sähköisistä tilauksista mitään, Lohikoski kertoo.

Työelämä- ja koulutusasiantuntija Laura Waldén lisää, että työelämässä selviämisen lisäksi digitaidot ovat myös kansalaistaitoja. Ne lisäävät yhteiskunnallisen osallistumisen mahdollisuuksia.

– On tärkeää, että olemme liittona tukemassa näissä taidoissa. SkillPlussaan osallistuminen vaatii tietokoneen peruskäyttötaitoja, mutta jatkossa aiomme kouluttaa erikseen myös näitä perustaitoja.

Uusia eväitä työpaikan viestintään

Yksi pilottikoulutuksen osallistujista oli jyväskyläläinen Marjo Valkonen. Hän on laatoittaja ja Laatulattiat Uusimaa Oy:n pääluottamusmies. Laatoittajan työssä digilaitteita ei vielä juuri käytetä, mutta pääluottamusmiehen tehtävä ja nyt koronaepidemia ovat pakottaneet Valkosen ottamaan pieniä digiloikkia.

– Minähän olen ihan käsi noissa digihommissa, olen semmoinen vanhanaikainen kynä ja paperi -ihminen, Valkonen nauraa.

SkillPlus-koulutuksesta Valkonen sai lisää eväitä työpaikan viestintään ja erilaisten älylaitteiden käyttämiseen sekä tutustui tietoturva-asioihin, koneoppimiseen ja tekoälyyn. Hän kehuu erityisesti kouluttaja Kim Kataisen rauhallista ja ymmärrettävää tyyliä. Digislangia ei koulutuksessa viljelty.

Vaikka koulutus pidettiin etänä, kyse ei ollut kuivakkaista kalvosulkeisista. Luottamushenkilöiden ryhmässä oli yhdessä tekemisen meininki ja kokemuksia jaettiin aktiivisesti.

– Hyvä, kun pystyttiin jakamaan tietoja keskenämme, miten esimerkiksi viestintä toimii eri työpaikoilla.

Valkonen kertoo, että SkillPlus-koulutuksesta on hyötyä myös työelämän ulkopuolella. Se sai hänet miettimään etenkin tietoturvaan ja yksityisyyteen liittyviä asioista.

Teksti: Salla Virtanen
Kuva: Johanna Hellsten

SkillPlus-koulutusohjelma

• SkillPlus-koulutusohjelmassa koulutetaan digitaitoja noin 300 Rakennusliiton jäsenelle.
  • Koulutusohjelmaa rahoittaa Google.org-säätiö ja sen toteutuksesta Suomessa vastaa Työväen Sivistysliitto TSL.
  • Rakennusliiton jäsenille avoin haku ohjelmaan käynnistyy syksyllä.
  • Lisätietoja: skillplus.fi