Rakennusalan lakko laajenee maanantaina

Rakennusalan työehtoneuvotteluissa ei saavutettu torstaina edistystä. Seuraavasta neuvotteluajankohdasta ei ole sovittu. Rakennusliitto antaa maanantaina uusia lakkoilmoituksia, joiden kesto tulee ulottumaan kesäkuulle saakka.

Lakkoon julistetaan rakennustuoteteollisuuden lisäksi yrityksiä myös muilta rakentamisen toimialoilta.

Rakennusalojen työehtosopimukset päättyivät jo helmikuun lopussa ja neuvotteluja on käyty tammikuun puolivälistä lähtien.
-Valitettavasti näyttää siltä, että neuvotteluja joudutaan jatkamaan läpi kesän, toteaa Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas.
Rakennusliitto haluaa nyt ja tulevaisuudessa neuvotella omat sopimuksensa eikä ota vastaan EK:n määräämiä työehtosopimusehtoja.

Rakennustuoteteollisuuden lakko on pitänyt erittäin hyvin joka puolella Suomea.

Oulussa pidettyyn lakkotiedotukseen osallistui suuri joukko liiton jäseniä.

Rakennustuotteen tehtaissa oli ensimmäisenä päivänä rauhallista, sillä lähes kaikki työntekijät olivat poissa töistä. Muutamat tehtailla kuljeksineet työntekijät olivat vuokrafirmojen leivissä. Joissain yrityksissä tuotettiin betonia rikkureiden tai työnjohdon voimin.

Lakkoon osallistui eilen Rakennusliiton saamien tietojen mukaan pari tuhatta Rakennusliiton jäsentä.
Yhtä aikaa teollisuuden lakon kanssa on voimassa kaikkia rakennusaloja koskeva ylityökielto.

Rakennustuoteteollisuuden lakko aiheuttaa rakentamiseen selkeitä viiveitä, sillä elementtien ja valmisbetonin toimitukset viivästyvät. Perinteisesti perjantai on rakennustyömailla valupäivä, jotta betoni voi kuivua viikonlopun ylitse. Nyt valut jäävät useilla työmailla tekemättä.

Rakennusliitto kehottaa jäseniään pidättäytymään sellaisella valmisbetonilla työskentelystä, joka tulee lakkopäivänä lakkoon julistetusta yrityksestä. Turhien vahinkojen välttämiseksi yritysten ja työmaajohdon kannattaa siirtää betonivalut lakon jälkeiseen aikaan, mikäli valmisbetonin toimittaja on lakkoon julistettu yritys.

Rakennustuoteteollisuuden lakko jatkuu myös perjantaina sekä ensi viikon maanantaina, että tiistaina. Rakennusteollisuuden työnantajat olivat koolla torstaiaamuna ja vahvistivat sitoutumisensa Elinkeinoelämän keskusliiton palkkalinjaan. Näin ollen osapuolen välistä vähäistä erimielisyyttä palkankorotuksen tasosta ei ole mahdollista ratkaista.

Lakossa on rakennustuoteteollisuuden yritystä: Betonimestarit, Betset, Parma, Rajaville, Parmarail, Rudus ja Ruskon Betoni sekä näiden yritysten ne tytäryhtiöt, jotka soveltavat rakennustuoteteollisuuden työehtosopimusta.

Seuraavat ilmoitetut lakkopäivät ovat perjantaina 20., maanantaina 23. ja tiistaina 24. huhtikuuta sekä 3., 4., 7. ja 8. toukokuuta. Lakko alkaa kunakin päivänä kello 00.00 ja päättyy kello 24.00.

Lue myös:

Rakennusalan lakossa on kyse sopimusoikeudesta (Pj. Matti Harjuniemen blogikirjoitus 20.4.2018)

Rakennustuoteteollisuuden lakko alkaa keskiyöllä (18.4.2018)

Rikkureiden tekemään valmisbetoniin ei pidä koskea

Tiedotustilaisuuksia lakosta

Liitolla valmius laajentaa lakkoa