Rakennusliitto laajentaa lakkoaan maanantaina

Rakennusalan lakossa tehtäneen uusia laajenemispäätöksiä viimeistään maanantaina. Rakennustuoteteollisuuden lakko jatkui tänään toista päivää järjestäytyneesti ja vaikuttavasti.

Rakennusalalla neuvoteltiin viimeksi torstaina, mutta tulokset jäivät toistaiseksi laihoiksi. Syynä on se, että työnantajaliiton neuvottelijat eivät voi liikkua ylöspäin Elinkeinoelämän Keskusliiton (EK) asettamasta korotuskatosta.

-Rakennusliitto pitää kiinni omasta sopimusoikeudestaan.  Emme voi suostua siihen, että luonteeltaan kompromissihakuisten työehtosopimusneuvottelujen kulku ja tulos määrätäänkin alan ulkopuolelta, Elinkeinoelämän Keskusliitosta, joka on ilmoittanut luopuvansa sopimustoiminnasta. Siitä nimittäin on nyt kysymys. On myös kysymys vastuusta alaa kohtaan ja rohkeudesta pitää omat asiat omissa käsissä, kirjoitti puheenjohtaja Matti Harjuniemi blogissaan.

Lue koko blogi tästä: Harjuniemen blogi

Seuraavasta neuvotteluajankohdasta ei ole sovittu. Rakennusliitto antaa maanantaina uusia lakkoilmoituksia, joiden kesto ulottuu kesään asti.

Lakkoon julistetaan rakennustuoteteollisuuden lisäksi yrityksiä myös muilta rakentamisen toimialoilta. Rakennusalojen työehtosopimukset päättyivät jo helmikuun lopussa ja neuvotteluja on käyty tammikuun puolivälistä lähtien.

-Valitettavasti näyttää siltä, että neuvotteluja joudutaan jatkamaan läpi kesän, totesi Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas torstaina.

Lue tästä Suokkaan blogi: Suokkaan blogi

Rakennustuoteteollisuuden lakko on pitänyt erittäin hyvin joka puolella Suomea. Rakennustuotteen tehtaissa on ollut rauhallista, sillä lähes kaikki työntekijät olivat poissa töistä. Muutamat tehtailla kuljeksineet työntekijät olivat vuokrafirmojen leivissä. Joissain yrityksissä tuotettiin betonia rikkureiden tai työnjohdon voimin.

Lakkoon osallistui eilen Rakennusliiton saamien tietojen mukaan pari tuhatta Rakennusliiton jäsentä. Yhtä aikaa teollisuuden lakon kanssa on voimassa kaikkia rakennusaloja koskeva ylityökielto.

Useilla työmailla jäivät perjantaivalut tekemättä valmisbetonin puuttumisen vuoksi. Rakennusliiton jäsenet kieltäytyvät käyttämästä lakkopäivänä tehtyä valmisbetonia, joka tulee lakkoon julistetusta yrityksestä.

Rakennustuoteteollisuuden lakko jatkuu myös ensi viikon maanantaina ja että tiistaina. Rakennusteollisuuden työnantajilla on tiettävästi seuraava neuvonpito vasta ensi viikon keskiviikkona.

Lakossa on nyt seitsemän rakennustuoteteollisuuden yritystä: Betonimestarit, Betset, Parma, Rajaville, Parmarail, Rudus ja Ruskon Betoni sekä näiden yritysten ne tytäryhtiöt, jotka soveltavat rakennustuoteteollisuuden työehtosopimusta.

Seuraavat ilmoitetut lakkopäivät ovat maanantaina 23. ja tiistaina 24. huhtikuuta sekä 3., 4., 7. ja 8. toukokuuta. Lakko alkaa kunakin päivänä kello 00.00 ja päättyy kello 24.00.

Lue myös:

Rakennustuoteteollisuuden lakko