Rakennustuoteteollisuuden lakko alkaa keskiyöllä

Rakennustuoteteollisuuden lakko alkaa seitsemässä alan yrityksessä keskiviikon ja torstaina vastaisena yönä klo 00.00.

Uhkaavaa lakkoa soviteltiin vielä keskiviikkona valtakunnansovittelijan konttorissa, mutta neuvottelut eivät tuottaneet tulosta. Ne eivät kuitenkaan katkenneet vaan neuvotteluja jatketaan torstaina. Lakko on siitä huolimatta alkamassa suunnitellusti ja ilmoitetussa laajuudessaan.

Lakko koskee seitsemää rakennustuoteteollisuuden yritystä

·         Betonimestarit Oy

·         Betset Oy

·         Parma Oy

·         Rajaville Oy

·         Parmarail Oy Ab

·         Rudus Oy

·         Ruskon Betoni Oy

Lakko koskee myös em. yhtiöiden tytäryhtiöiden (konserniin kuuluvien yritysten) töitä, joissa työntekijöiden työehtoihin sovelletaan rakennustuoteteollisuuden työehtosopimusta.

Rakennustuoteteollisuuden ensimmäiset lakkopäivät ovat siis torstai 19.4., perjantai 20.4., maanantai 23.4. ja tiistai 24.4. Tiedossa on, että joissakin yrityksissä tuotantoa yritetään pitää käynnissä rikkurivoimin.

Rakennusliitto kehotti tänään jäseniänsä pidättäytymään sellaisella valmisbetonilla työskentelystä, joka tulee lakkopäivänä lakkoon julistetusta yrityksestä. Turhien vahinkojen välttämiseksi yritysten ja työmaajohdon kannattaa siirtää betonivalut lakon jälkeiseen aikaan, mikäli valmisbetonin toimittaja on lakkoon julistettu yritys.

Lue myös:

Rikkureiden tekemään valmisbetoniin ei pidä koskea

Tiedotustilaisuuksia lakosta

Liitolla valmius laajentaa lakkoa