Vaadi Fifaa kunnioittamaan ihmisoikeuksia

punainen kortti FIFAlle

Qatar isännöi jalkapallon MM-kisoja vuonna 2022. Stadionien rakennustöissä on jo kuollut tuhansia työntekijöitä. Jos kisat päätetään kohuista huolimatta pitää Qatarissa, kuolleiden määrän arvioidaan nousevan jopa neljään tuhanteen.

Vaaditaan yhdessä Fifaa kunnioittamaan ihmisoikeuksia!

Allekirjoita vetoomus SASKin sivuilla »

Karu toiminta pitää loppua!

BWI:n pääsihteeri Ambet Yuson
vetosi rakentajiin ja pyysi tukea asialle Rakennusliiton liittokokouksessa:

”Olen ylpeä voidessani sanoa, että BWI:n jäsenliitot maailmanlaajuisesti taistelevat siirtolaisten oikeuksien puolesta ja kaikkien tasa-arvoisuuden puolesta. Haluan pyytää teitä myös osallistumaan BWI:n kampanjaan ”Ei MM-kisoja Qatariin”, jos työntekijöiden oikeuksia ei kunnioiteta. Katsotaan nyt lyhykäinen video  tästä kampanjasta.

Rakennusliiton pj. Matti Harjuniemi ja varapj. Kyösti Suokas nostivat liittokokouksessa punaisen kortin FIFAlle. Kuva: Tapio Jääskeläinen.

Pyydän tukeanne yli miljoonan rakennustyöläisen taisteluun Qatarissa. 99 prosenttia heistä on siirtotyöläisiä, lähinnä Intiasta, Nepalista, Bangladeshista ja Filippiineiltä kotoisin. Viimeisen kolmen vuoden aikana 1 380 rakennustyöntekijää kuoli työmaalla ja lukujen odotetaan kasvavan 4 000:een, jos Qatar ja FIFA eivät ryhdy toimiin. Qatar on yksi maailman rikkaimmista maista ja silti siirtotyöläisiä kohdellaan siellä kuin orjia eikä heillä ole mitään oikeuksia. Heille ei taata kansainvälisiä työntekijöiden perusoikeuksia, ja mikä tärkeämpää vielä, he eivät saa myöskään liittyä ammattiliittoihin. Joku kuukausi sitten 700 siirtotyöläistä ryhtyi lakkoon, koska heidän palkkojaan ei ollut maksettu, ruoka oli surkeaa ja työpäivät olivat erittäin pitkiä. Hallitus pidätti, vangitsi ja karkotti maasta nämä työntekijät sen sijaan, että olisi puuttunut ongelmaan.

Hyvät toverit ja ystävät, nämä siirtotyöläiset tarvitsevat teidän solidaarisuuttanne. BWI aikoo edustaa heitä ja aikoo järjestää heidät liittoihinsa, jotta he voisivat taistella oikeuksiensa puolesta ja toivon, että voin luottaa teidän tukeenne.”

Ambet Yuson
pääsihteeri
Rakennus- ja puutyöläisten kansainvälinen liitto BWI

Aiheesta aiemmin liiton sivustolla:

Yli 4 000 rakentajaa kuolee jalkapallokisojen takia (24.10.2014)

Kunnon työ – reilu peli  (Rakentaja-lehti 13.2.2015)