Työsuojeluasiaa nanohiukkasista kansantajuisesti radiossa

Nanoteknologiasta ei vielä tiedetä tarpeeksi.  Tutkijat kuitenkin olettavat, että valtaosa uusista materiaaleista on turvallisia. Samalla he korostavat, että uuden tekniikan kanssa on noudatettava varovaisuusperiaatetta, jotta markkinoille ei livahtaisi vaikkapa uutta asbestin kaltaista tuotetta.

Varovaisuus on usein uusien tuotteiden kehittelijöiltä unohtunut. Vaarallisimmillaan nanoteknologia on tehtaissa, joissa työntekijät ovat pitkään aineiden kanssa tekemisissä. Ympäristöriskejä ja kuluttajien altistumista ei voi myöskään unohtaa.

Tekniikan turvallisuudesta on huolestuttu, sillä joillakin kehitelmillä on terveyshaittoja todettu pääasiassa eläinkokein. Toisaalta, vasta yksi hiilinanoputki 50 000 tunnetusta on vedetty markkinoilta syöpäriskin vuoksi. Tapaus kuvaa hyvin yleistä tilannetta.

Nanomateriaalien teollisuuskäyttö yleistyy räjähdysmäisesti

Suomessa toimii jo noin 300 nanoteknologiaa hyödyntävää yritystä. Markkinoille tulvii lisää näitä tuotteita sekä kotimaasta että ulkomailta. Nanoa on esimerkiksi elintarvikkeissa, kosmetiikassa, rakennusmateriaaleissa, kodin elektroniikassa ja aurinkopaneeleissa. Yksinkertaistaen voi sanoa, että nanomateriaalia on mikä tahansa aine, jonka keskeisten perusosasten ainakin yksi halkaisija on 1-100 nanometriä (nm = metrin miljardisosa).

Rakennusliitto mukana ohjelmasarjan taustaryhmässä

Radio Robin Hood toteuttaa yhdessä Työsuojelurahaston, Työterveyslaitoksen, Hengitysliiton ja useiden ammattijärjestöjen kanssa 20-osaisen ohjelmasarjan nanomateriaaleista ja työturvallisuudesta.

Uusi ohjelmajakso kerran viikossa radioon ja nettiin

Radio Robin Hood (91,5MHz) toimii Turun seudulla, mutta ohjelmat ovat myös netissä. Osoitteesta www.radiorobinhood.fi/projekti/nanomateriaalit-ja-tyoturvallisuus löytyy nettiradio ja lisäksi kuunteluhuone, mistä ohjelmat voi löytää varsinaisten lähetysaikojen jälkeenkin.

Ensimmäinen ohjelma lähetetään tiistaina19.2. klo 11.30. Juttu uusitaan viikon jokaisena seuraavana päivänä (ke 8.30, to 13.00, pe 19.00, la 14.30 ja su 16.00). Äänessä on mm. professori Kai Savolainen Työterveyslaitoksen Nanoturvallisuuskeskuksesta. Samana päivänä juttu ilmaantuu nettisivuille, joille on koottu juttujen lisäksi muuta aiheeseen liittyvää tietoa.

Ohjelmasarjan mittaan vierailemme myös muissa tutkijakammioissa ja lukuisilla työpaikoilla. Uusi jakso sarjasta lähetetään joka viikko tiistaisin.

Vinkkejä ohjelmantekoon ottaa vastaan Arto Lipponen osoitteessa: arto.lipponen@radiorobinhood.fi.