Pätevöitymiskoulutuksia tavarantoimitajien laskuun

Rakentaja-lehti 27.9.2024

Lyhytkestoinen ja sivutoiminen koulutus ei vaikuta ansiosidonnaiseen.

Kiillon aluepäällikkö Teemu Toimela esittelee Pro Plan Fiber -lattiatasoitteen käyttäytymistä. Alkujaan pumpattavan tuotteen käyttötapa on laajentunut sekä uudis- että remonttityökohteissa käsin levitettäväksi.

Rakennustarvikkeiden valmistajat ja maahantuojat järjestävät alan ammattilaisille koulutustilaisuuksia eri aihealueista. Yhden päivän kurssit ovat maksuttomia ja niiden suorittaneille myönnetään todistus osallistumisesta.

Koulutuksissa perehdytään tiettyjen ratkaisujen ja tuoteperheiden ominaispiirteisiin.

– Kurssitoimintaa pyöritetään läpi vuoden toimipisteissämme Vantaalla ja Lempäälässä, jossa sijaitsee koulutuskeskuksemme. Lisäksi teemme yhteistyötä maakunnissa paikallisten ammattioppilaitosten kanssa, Kiilto Oy:n tuotepäällikkö Saana Leppänen kertoo.

Yritys on keskittynyt kurssitarjonnassaan märkätilojen vedeneristystöihin ja sisäilman laatua parantaviin menetelmiin. Vastaaviin osa-alueisiin voi perehtyä Saint-Gobain Akatemian opetustiloissa Vantaalla, Pirkkalassa Tampereen seudulla ja Paraisilla. Kiillon tapaan kursseja järjestetään lisäksi ammattioppilaitoksissa eri puolilla Suomea. Tarvittaessa koulutus räätälöidään kohderyhmän toiveiden mukaiseksi.

– Koulutuskalenterissamme on toistakymmentä perus- tai jatkokurssia eri aihealueista ja tarjontaa laajennetaan asiakkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaan, sanoo Saint-Gobain Finlandin Gyproc-, Isover- ja Weber -brändien myyntijohtaja Kai Kolehmainen

Sekä Kiillon että Saint-Gobainin koulutuksiin osallistuu vuosittain tuhansia rakennus- ja kiinteistöalan ammattilaisia. Rakentajien lisäksi opetusta järjestetään työnjohtajille, valvojille sekä suunnittelijoille ja isännöitsijöille. Molemmat tekevät lisäksi yhteistyötä korkeakoulujen kanssa.

Muutaman tunnin mittaisissa rupeamissa perehdytään ohjeisiin ja määräyksiin, toteutuksen vaiheisiin sekä tuotteiden teknisiin ominaisuuksiin.

– Opetuksessa pyritään huomioimaan kohderyhmä ja tuomaan asioita esille käytännön esimerkkien kautta. Teoriaa on noin 2–3 tuntia, jonka lisäksi tulee työnäytökset, Leppänen täsmentää.

Rajalliset ryhmäkoot

Syyskuun alussa Saint-Gobainin Vantaan opetustiloissa järjestetty kurssi perehtyi märkätilojen vedeneristyksen ratkaisuihin ja tuotteisiin.

Ihanteellinen osallistujamäärä vaihtelee 25–40 henkilöön ja on sidoksissa käytössä oleviin opetustiloihin. Pienessä porukassa kouluttajat pystyvät huomioimaan jokaisen kurssilaisen ja varmistamaan tietojen omaksumisen. Olosuhteet ovat tällöin otolliset keskusteluille, joten esiin nouseville kysymyksille saadaan välittömästi vastaukset.

Kolehmainen on asiasta samaa mieltä ja kokee vuorovaikutteisuuden tilaisuuksien tärkeäksi anniksi.

– Kurssilaisilla on usein työmaiden arjesta käytännön kokemusta, mikä täydentää hyvin ohjaajilta saatavaa viimeisintä teknistä tietoa.

Vaatimustaso nousussa

Työntilaajien odotukset rakentamisen laadusta heijastuvat kurssien suosioon. Ilmiö korostuu märkätilojen oikeaoppisissa ja huolellisissa toteutuksissa, sillä kiinteistöjen kalliimmat neliöt sijaitsevat lähes poikkeuksetta pesuhuoneissa, vessoissa ja saunoissa. Hintavuus paljastuu viimeistään, jos kohdetta joudutaan remontoimaan vesivahingon tai lattioiden kaatovirheiden takia. Urakoitsijoille pelkkä epäilys rakennusvirheestä on mainehaitta.

– Rakentamisessa vaaditaan yhä enemmän voimassa olevia pätevyyksiä. Märkätilojen vedeneristäjän henkilösertifikaattikin lähes poikkeuksetta, vaikka se ei ole pakollinen. Ensiapu- ja tulityökortit ovat olleet jo kauan arkipäivää, Saana Leppänen toteaa.

Rakentamisen henkilösertifikaatteihin lukeutuva asiakirja on 2 vuotta kerrallaan voimassa ja sen myöntää puolueeton Eurofins Expert Services -tarkastuslaitos. Vanhentuva serfikaatti on uusittava täydennyskoulutuksella, jossa päivitetään tuotekehityksen, työmenetelmien ja lainsäädännön viimeisimmät tiedot. Hyväksytysti suoritetusta tuotevalmistajan täydennyskoulutuksesta annetaan todistus.

Kiillon koulutukset ovat avoimia rakennusalan yritysten henkilöstöille ja alan opiskelijoille. Saint Gobain Akatemian kurssit ovat niin ikään tarkoitettu rakentamisen ja kiinteistöhallinnan nykyisille sekä tuleville ammattilaisille.

Yksittäiselle henkilölle voimassa olevat pätevyystodistukset antavat kilpailuetua hänen hakiessaan työpaikkaa rakennusalalta. Vallitsevassa työmarkkinatilanteessa ja rakentamisen laskusuhdanteessa pätevyyskoulutusten merkitys korostuu.

– Nyt saattaa olla hyvä aika päivittää ja ylläpitää osaamistaan, etenkin jos lomautus tai työttömyys uhkaa, Kolehmainen vinkkaa.

Lyhytkestoinen ja sivutoiminen opiskelu on mahdollista ilman että se vaikuttaa ansiosidonnaiseen päivärahaan tai muihin työttömyysturvan etuuksiin. Kurssilaisille ilmaisten opintojen painoarvoa lisää istuvan hallituksen leikkausten kohdistuminen aikuiskoulutustukeen.

Kotikoneelta sähköisesti

Lähiopetusten lisäksi sekä Kiilto että Saint-Gobain järjestävät etäkoulutuksia internetissä. Webinaareissa ja verkkokoulutuksissa voidaan suorittaa tiettyjen sertifikaattien päivittämiseen vaadittavia opintoja. Ilmoittautuminen tapahtuu lähikurssien tapaan yritysten kotisivujen kautta. Etäkoulutuksen liittymislinkki lähetetään osallistujille sähköpostilla.

– Nettikoulutuksiin mahtuu mukaan jopa satoja henkilöitä kerrallaan. Aihesisällöt ovat samoja ja osallistumiskynnys matalammalla kuin lähiopinnoissa, joissa on vastaavasti paremmat edellytykset verkostoitua muiden rakennusalan ammattilaisten kanssa, Saana Leppänen toteaa.

Kolehmaisen mukaan etäopiskelu on erityisesti nuoremman polven suosiossa, mutta kiinnostusta riittää vanhemmissakin ikäryhmissä. Verkkokoulutuksen päätteeksi osallistujat saavat sähköisen osallistumistodistuksen. Märkätilapassin voi puolestaan suorittaa osallistumalla peruskurssille, jossa lähipäivän päätteeksi tehdään kirjallinen kertaus tärkeimmistä asioista.

Kiilto myöntää ilman kokeita ja peruskursseja märkätilapassin henkilölle, joka tekee märkätilatöitä ansiotyönään ja osallistuu verkkokoulutukseen.

Työn tilaaja voi luottaa siihen, että passin haltija tietää valmistajien eri rakenteisiin soveltuvat laastit, tasoitteet ja vedeneristeet sekä tuntee tuotteiden asennusohjeet.

Kahdella kotimaisella ja viroksi

Saint-Gobainin tuoteneuvoja Olli Haritun työnäytösjatkaa aamupäivän teoriaosuutta tarkoitusta varten rakennetussa opetusympäristössä.

Saint-Gobain järjestää vuosittain ruotsinkielisiä kursseja muun muassa Vaasassa ja Ahvenanmaalla. Kolmantena opetuskielenä on ollut viro, jonka puhujia työskentelee paljon Suomessa.

– Heille olemme pitäneet kursseja sekä Vantaalla että Tallinnassa, Kai Kolehmainen kertoo.

Kiillolta on yhtä lailla saatavilla kursseja viroksi ja ruotsiksi.

Sekä Kiilto että Saint-Gobain teettävät kurssien osanottajilla palautekyselyn koulutuspäivistä. Vastaukset ovat olleet pääasiassa myönteisiä ja niiden keskiarvoksi toistuvasti saatu yli 4 maksimipisteiden ollessa 5. Korkeasta lukemasta huolimatta kurssien sisältöjä pyritään kehittämään, jotta ne palvelisivat entistäkin paremmin kurssilaisten ja työelämän tarpeita.

Teksti ja kuvat: Marko Taavila