Takaisin

Nosturinkuljettajan hienosäätö

Rakentaja-lehti 16.12.2021

Jani Iivonen päätyi iltapäivälehtiin huikealla teepussitempullaan.

Ilta-Sanomien videokuvassa työmaalla Tapiolassa näkyy valtava kiinalaisvalmisteinen torninosturi, jonka otteessa matkaa teepussi kohti teemukia. Ja osuu kohdilleen. Nosturin ohjainta pyörittelee torninosturinkuljettaja Jani Iivonen, joka osallistui tempullaan kansainväliseen haasteeseen. Vain pari muuta kuljettajaa maailmalla on onnistunut suorittamaan tehtävän vaaditussa ajassa.

– Kokeilin ensin temppua yhden kerran, mutta en ollut tarpeeksi nopea. Toisella kerralla temppu onnistui, Iivonen kertoo.

Iivosen mukaan se, mikä ei näy videolla ja mikä helpotti tehtävän suorittamista, oli työmaan ja sen korkojen tuttuus ja osaavat alamiehet.

– Lisäksi konekin oli tuttu. Mielestäni kuka tahansa tuntemani hyvä kuski pystyisi samaan suoritukseen, Iivonen toteaa tyypilliseen suomalaiseen, vaatimattomaan tapaan.

Koneet aina mielessä

36-vuotias Iivonen on nyt ajanut nosturia 6 vuotta. Rakennusalalla hän on ollut jo pidempään. Hän suoritti koneopinnot Forssan Faktiassa 5 kuukauden ajassa.

– Olen aina ollut kiinnostunut koneista ja niiden toiminnasta, joten opinnot olivat aika helppoja. Sain töitä heti seuraavana päivänä, kun tutkintopaperi oli kourassa. Ajan tällä hetkellä Trenox/Bolt Works Oy:llä.

Iivonen kehuu Forssan koulua siitä, että siellä on hyvin monenlaisia koneita – muun muassa Potain-, Betox-, Liebherr-, ja YongMao -merkkisiä – joilla pääsee harjoittelemaan.

– Lisäksi kouluttajana toimi Jari Ollanketo, joka on todella hyvä siinä, todellinen alan konkari, Iivonen kertoo.

Nykyisellä työmaallaan, Kymenlaakson keskussairaalan laajennustyömaalla, Iivosella on käytössään hänen uransa ensimmäinen Liebherrin nosturi.

– Monet kuskit vannovat Liebherrin nimeen, osa tykkää Lindenistä ja jotkut Potaineista. Makunsa kullakin, itse olen tykästynyt Kiinan vehkeisiin ihan jo pelkästään parhaan ergonomian takia, puhumattakaan hytistä. Hytti on suunniteltu Suomessa.

Iivosen mukaan ohjaimet liittyvät myös olennaisesti työergonomiaan; mitä raskaampi ja jäykempi ohjain, sitä enemmän käyttäjän ranteet rasittuvat.

Rauhallisuus on hyve

Kun Iivoselta kysyy, mikä tekee taitavan ja hyvän nosturinkuljettajan, hän mainitsee ensimmäisenä rauhallisuuden.

– Toinen tärkeä asia on, että ei stressaannu helposti, vaikka alhaalla hätiköitäisiin. On myös hyvä, jos tuntee monenlaisia koneita. Silloin uuden laitteen kanssa on helppoa päästä tutuksi ja pystyy ajamaan rennosti.

Iivonen kertoo, että hyvistä hoksottimista on myös hyötyä.

– Tajuaa, miten työmaa toimii ja pystyy ennakoimaan ja seuraamaan tilanteita.

Myös yksinäisyyden sietokyky on hyvä ominaisuus, sillä koneesta ei kiipeillä tunnin välein alas.

– Tykkään olla omissa oloissani. Se luo hyvää vastapainoa perhe-elämälle.

Kuljettajan tärkein tuki on hyvä alamies.

– Kun kuski ja alamies pystyvät luottamaan toisiinsa ja kommunikointi on sujuvaa, nostotyö on helppoa. Teen elementtiporukan kanssa 90 prosenttia nostoista työmaalla; Tällä työmaalla on paras elementtiporukka, joka on uralla tullut vastaan, Asennuspalvelu Huuhka Oy.

Iivonen on tyytyväinen nykyisellä työmaalla. Hän asuu Kotkassa ja oli jonkin aikaa lomautettuna, kun seudun työtilanne oli huonompi.

– Ajoin Helsingissä muutaman kuukauden, mutta kotoa ei ollut kiva olla poissa koko ajan. Onneksi tuli tämä Kymenlaakson keskussairaalan työmaa, jolla on töitä seuraavat puolisen vuotta. Kotkan seudulla on nyt muutenkin kovia suunnitelmia muun muassa sataman ja asuinalueiden rakentamisessa eli töitä ehkä riittää lähempänä kotia.

Katso huima suoritus Iltalehden sivulta: https://www.iltalehti.fi/iltv-lukijan-videot/a/e2f0b744-f7da-4855-88c3-e073442184c3

Teksti ja kuva: Johanna Hellsten