Kylmää kyytiä

Rakentaja-lehti 27.9.2024

Ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan tuli raskaita heikennyksiä 2.9.2024 alkaen.

Kuva: Compic/Kimmo Brandt.

Jo aiemmin tänä vuonna työttömyysturvaa on leikattu pidentämällä nk. syyttömän karenssia 5 päivästä 7 päivään ja poistamalla lapsikorotukset. Myös lomakorvausten jaksotus on jo otettu käyttöön. Nämä kaikki yhdessä paitsi heikentävät saatavan päivärahan määrää myös viivästyttävät ensimmäisen päivärahan saamista.

Nyt voimaan tulevat leikkaukset ovat erityisen myrkyllisiä rakentajille ja etenkin kausityötä tekeville. Neljänkymmenen päivän kuluttua työttömyyden tai lomautuksen alkamisesta päivärahaa leikataan 20 %. Viiden prosentin suuruinen lisäleikkaus iskee 170 päivän kuluttua, jolloin päivärahan määrä on enää 75 % verrattuna lähtötilanteeseen.

Kaiken tämän kerrotaan kannustavan ihmisiä ottamaan työtä vastaan. Sallittaneen ilmaisu VMP, sillä tässä rakentamisen suhdannetilanteessa töitä ei kerta kaikkiaan vaan ole. Päättäjiltä näyttää kokonaan unohtuneen se, että jo ennen näitä työttömyysturvan kiristyksiä työ on pitänyt ottaa vastaan, jos sitä on ollut. Kieltäytyminen on johtanut lopulta päivärahamaksun keskeytykseen. Mielikuva kotona ansiosidonnaisella päivärahalla loisivista työnvieroksujista on päähallituspuolueiden ja median luoma illuusio.

Kausityötä tekevät, kuten asfalttialan työntekijät joutuvat erityisen vaikeaan tilanteeseen. Voidakseen saada täyttä päivärahaa on työntekijän työskenneltävä 12 kuukautta 28 kuukauden aikana. Kun asfaltinlaskukauden jälkeen työntekijät lomautetaan tai irtisanotaan, iskee 40 päivän jälkeen leikkuri. Työntekijä ei ehdi kerryttämään työssäoloehtoa seuraavaksi talvikaudeksi vaan joutuu lähtemään seuraavaan talvikauteen valmiiksi 20 % pienemmällä päivärahalla. Mihin töihin maan hallitus arvelee näiden ammattilaisten työllistyvän talvikausiksi?

Käytännössä moni alan työntekijä joutuu vakavasti pohtimaan alan vaihtoa. Nuoremmasta päästä siirtymää pois kausityöaloilta tapahtuu jo nyt. Alan työnantajat ovat myös huolissaan työvoiman saatavuudesta, joka on ollut vaikeaa ilman näitä järjettömiä leikkauksiakin. Vaikka työnantajat huolissaan ovatkin niin pitävät silti kiltisti turpansa kiinni maan hallituksen ja Elinkeinoelämän Keskusliittoon suuntaan.

Ei tämä vielä tähän jää. Seuraavana hallituksen kiikaritähtäimessä ovat työeläkkeet. Orpon hallituksen työryhmätoimeksiannossa ilmoitetaan tarvittavan 0,4 % suuruinen säästö verraten bruttokansantuotteeseen. Tämä siis ilmoitusasiana. Jollei työryhmä saa tulosta aikaiseksi tekee hallitus omat toimenpiteensä, joilla tavoite saavutetaan. Tämä hallituksen tapa antaa vaihtoehdoiksi rutto tai kolera on jo tuttua aiemmista lainsäädäntömuutoksista.

Kimmo Palonen, Rakennusliiton puheenjohtaja