RT-kortistosta apuja työvoiman hyväksikäytön torjuntaan

Rakentaja-lehti 8.10.2024

Uusi RT-ohjekortti auttaa yrittäjiä tunnistamaan työvoiman hyväksikäyttötilanteita ja välttämään niitä. Tietopaketista on apua myös työmaiden luottamushenkilöille.

HEUNI:n tutkija Anni Lietonen on yksi uuden Työvoiman hyväksikäytön torjunta rakennusalalla -RT-ohjekortin käsikirjoittajista.

Uusi Työvoiman hyväksikäytön torjunta rakennusalalla -RT-ohjekortti esiteltiin  8. lokakuuta Rakennustiedon avointen ovien päivänä.

– Yleisimmillään työvoiman hyväksikäyttö tarkoittaa sitä, että palkoista jätetään maksamatta lisät, Euroopan Kriminaalipolitiikan Instituutti HEUNI:n tutkija ja RT-ohjekortin käsikirjoittaja Anni Lietonen sanoi.

Rakennustyömaalla hyväksikäytön uhrit ovat hyvin usein ulkomaalaisia työntekijöitä. Lietosen mukaan työsopimukset voivat näyttää asianmukaisilta, mutta todellisuudessa työntekijöitä vedätetään monin tavoin.

Ohjekortissa on tietoa työperäisestä hyväksikäytöstä ja siihen liittyvistä käsitteistä, kuten kiskonnasta, ihmiskaupasta ja harmaasta taloudesta. Lainsäädännöstä tietopaketissa on mukana muun muassa tilaajavastuu ja työnteko-oikeuden tarkastamisvelvollisuus ulkomaisilta työntekijöiltä.

– Työperäistä hyväksikäyttöä torjutaan tehokkaimmin silloin, kun tilaaja tietää kuka työtä tekee ja millä ehdoilla, Lietonen muistutti.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston Työsuojelun vastuualueen tarkastaja Janne Varoselle rakennusala on suuri työllistäjä.

– Tämä RT-kortti on hyvä osoitus alan aktiivisuudesta vaikuttaa ilmiöön. Ohjekortti edistää tervettä kilpailua ja reiluja työoloja. Meillä on tässä yhteiset intressit, Varonen totesi.

Varonen piti kortin ohjeistusta hyvänä lähtökohtana asialliseen urakointiin.

RT-kortisto on rakennuttajille tärkeä työkalu.

– Ohjekortin idea on siinä, että se luo vähimmäistason siitä, mitä me vaadimme rakentamisessa. Urakoitsijoiden ja aliurakoitsijoiden on tehtävä niiden ohjeiden mukaisesti, Helsingin kaupungin uudistuotantoyksikön päällikkö Merja Rukko kiteytti RT-kortiston tarpeellisuuden.

Rakennusliiton talonrakennusalan sopimusvastaava Toni Malmströmin mukaan ajatus oppaasta oli muhinut eri organisaatioissa jo vuosia, mutta projektin lähtölaukaus annettiin Rakennusliiton ja HEUNI:n tapaamisessa maaliskuussa 2023.

– Aloimme pyörittää ajatusta alan yhteisen standardin luomisesta, Malmström kertoi.

Rakennusliiton puolella YIT:n pääluottamusmies Jussi Sakarilla oli tärkeä rooli ohjekortin kehitystyössä. Tietopakettia jaetaan tulevaisuudessa työmaiden ja yritysten luottamushenkilöille. Tästä enemmän 8. marraskuuta ilmestyvässä Rakentaja-lehdessä.

RT-kortisto on suomalaisen Rakennustieto Oy:n julkaisema maksullinen informaatiokokoelma, joka sisältää tietoa ja ohjeita muun muassa rakenteista, tilasuunnittelusta, rakennusalan sopimuksista ja tehtävänjaosta.

Teksti ja kuvat: Jukka Nissinen

Rakennusliiton talonrakennusalan sopimusvastaava Toni Malmströmin mukaan uuden RT-kortin tietopakettia käytetään luottamushenkilöiden koulutuksessa.