Rakentajan eväät 6/2024

Rakentaja-lehti 27.9.2024

Jauhelihakeitto, lohturuokaa parhaimmillaan.

Syyssateiden saapuessa keho ja mieli alkavat kaivata lämpöisiä, tutun turvallisia asioita. Lohturuokien – ja suomalaisten klassikkojen – aateliin lukeutuva jauhelihakeitto maistuu niin työmaalla lämmitettynä kuin raskaan päivän jälkeenkin.

Lapsuuteni makumuistoihin väkevästi liittyvä jauhelihakeitto oli isän sunnuntaibravuureja, eikä sopan taika ole vuosikymmenten saatossa hälvennyt mihinkään. Päinvastoin. Makoisa, terveellinen ja täyttävä jauhelihasoppa tuntuu yhä maistuvan meistä monelle. Jos liha ei ole mieleesi, kasvisversio valmistuu näppärästi tummasta soijarouheesta.

Siinä missä joku toinen liittää mielessään lohturuokaan rasvaisuuden ja makeuden, minulle lohturuoka (engl. comfort food) on silkkaa nostalgiaa. Etenkin pahimpaan korona-aikaan kokatessa huomasin turvautuvani entistä useammin lapsuuttani sävyttäneisiin makuihin.

Herkullisen klassikkokeiton valmistaminen ei vaadi kaksisia keittiötaitoja, ja jos työpäivän jälkeen haluaa päästä vähällä, valmiiksi pakatuilla keittojuureksilla voi vetää mutkat suoriksi. Toinen vaihtoehto on misata kasvikset etukäteen eli pilkkoa ne jääkaappiin rasioihin odottamaan. Soppa sinällään tekeytyy hellalla ilman sen kummempaa hämmentämistä.

Tätä hurmaavasti höyryävää lohturuokaa kannattaa valmistaa kerralla kunnon satsi, sillä maku vain paranee seuraavana päivänä. Klassisissa resepteissä jauhelihakeittoon käytetään kokonaisia maustepippureita, mutta itse tuppaan suosimaan myllystä rouhittavaa mustapippuria, koska kokonaisen pippurin räksähtäminen hampaan pintaan tuntuu ikävältä.

Teksti ja kuva: Sanna Pöyry