Kunnon työkokemusta

Rakentaja-lehti 16.8.2024

”Täällä oppii niin paljon enemmän kuin koulussa”, Lujatalon työmaille kesätöihin päässeet nuoret kertovat.

Lujatalon pääluottamusmies Marko Metsäpelto (vas) tuo uudet valttikortit Topias Rajalaksolle (kesk.) ja Kalle Tiihoselle.

– Kävin keväällä puhumassa Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa opiskelijoille. Esittelin Lujataloa ja kerroin samalla, mitä kesätöissä odotetaan: Ole kello seitsemältä paikalla ”univormu” päällä, pidä tauot silloin kun niiden aika on ja ole sosiaalinen ja aktiivinen työyhteisössä, Lujatalon pääluottamusmies Marko ”Uku” Metsäpelto kertoo.

Ja sellaisia opiskelijoita Tredusta myös löytyi täksi kesäksi. Tänä vuonna pitkästä aikaa myös alle 18-vuotiaita otettiin kesätöihin Lujatalon työmaille.

– Alaikäiset eivät ole pitkään aikaan päässeet kesätöihin työmaille, vaikka harjoitteluun onkin päässyt. Harjoittelun aikana koulu vastaa opiskelijasta, mutta kesätöissä yrityksellä on enemmän vastuuta heistä. Itse pidän todella hyvänä juttuna, että kolmatta vuottaan syksyllä aloittavat opiskelijat pääsevät palkallisiin kesätöihin. Työsuhdetta on joidenkin kanssa mahdollista jatkaa kesän jälkeen oppisopimuksella, Metsäpelto kiittelee uutta linjausta.

Lujatalon henkilöstöjohtaja Minna Silvast kertoo, että linjausta muutettiin tänä vuonna, jotta voitaisiin tarjota hiukan nuoremmillekin rakennusalan opiskelijoille mahdollisuus saada työkokemusta työmaalta ja nähdä oikeasti käytännössä, mitä rakennusalan työ on.

– Teemme yhteistyötä ammattioppilaitosten kanssa ja tulimme siihen tulokseen, että voimme tarjota kesätyöpaikkoja myös 16–17-vuotiaille. Ammattiopinnothan yleensä aloitetaan alaikäisenä, ja jo silloin on hyvä saada työkokemusta. Heillä on työmaalla ohjaaja tai mentori, työturvallisuudesta huolehditaan ja perehdytys tehdään kunnolla, Silvast sanoo.

Nuorten työsuhteet kestävät pääosin kesäkuun alusta elokuun alkuun.

Moottoritehtaalla Nokialla

Roope Hukkanen kiittelee kokeneita osaajia siitä, että aina saa neuvoja ja apuja.

Nokialla sijaitsee perinteikäs teollisuusalue, josta löytyy muun muassa Patrian ja Acgo powerin tehdasalueet. Acgo Powerin tehdas oli alun perin Suomen toinen lentomoottoritehdas, jonka toiminta käynnistyi vuonna 1942. Tehtaan päätehtävä oli toimia lentomoottoreiden korjaustyön keskuspaikkana.

Tehtaassa valmistetaan edelleen moottoreita, siellä tehdään myös tärkeää kehitystyötä. Lujatalo rakentaa alueelle uutta prototyyppihallia. Työmaalta löydämme ensimmäisen kesätyöntekijän, 17-vuotiaan Roope Hukkasen, joka opiskelee Tredun Hervannan toimipisteessä.

– Hain opiskelemaan rakennusalaa sattumalta. Hakuaika oli lyhyt ja rakentaminen kuulosti mielenkiintoiselta. Ja se on ollut mielenkiintoista. Vaikka en vielä tiedäkään, miksi haluaisin tulla, tämä on ollut hyvä vaihtoehto, Hukkanen kertoo.

Hukkanen oli jo keväällä harjoittelussa samalla työmaalla. Hän kysyi kesätöitä ja paikka järjestyi, mikä oli hyvä, sillä kymmenet yhteydenotot eri firmoihin eivät olleet tuottaneet tulosta.

– Osasta ei edes vastattu mitään, mikä on mielestäni outoa, hän sanoo.

Hukkanen suoritti harjoittelun yhdessä luokkakaverinsa kanssa.

– Teimme muun muassa siivousta ja väliseinien levytystä yhdessä ohjaajien kanssa. Nyt kesätöissä olen tehnyt aika samanlaisia töitä, mutta myös valuja, Hukkanen listaa.

Hukkasen mukaan kokeneemmilta osaajilta on aina saanut apua ja neuvoja.

– Täällä oppii paljon enemmän kuin koulussa. Ja koululla on saattanut tehdä vähän sitä sun tätä, mutta oikealla työmaalla suorituksen on mentävä aina nappiin. Aamuherätykset olivat aluksi vaikeita, mutta niihin tottuu. Viikonloppujen jälkeen voi edelleen olla raskasta.

Hukkanen pohtii, että rakentaminen saattaa hyvinkin olla hänen alansa.

– Olen miettinyt arkkitehtuuria, mutta en osaa piirtää. Ehkä opiskelen tulevaisuudessa rakennusmestariksi.

Kouluremonttia Kissanmaalla

Kissanmaan kaupunginosassa Tampereella tehdään koulun perusparannusta. Lujatalon työmaalla työskentelee kaksi 17-vuotiasta kesätyöntekijää, Kalle Tiihonen ja Topias Rajalakso. Molemmat opiskelevat Tredun Hervannan toimipisteessä.

– Tulimme ensin molemmat tänne työharjoitteluun. Haimme kesätöitä suunnilleen kaikkialta, juuri mistään ei saatu edes vastauksia. Motonetiin olisi päässyt 16 h/viikko -sopimukselle, joten olin todella iloinen, että pääsimme tänne, Tiihonen sanoo.

Rajalakso oli alun perin hakenut lentokoneasentajalinjalle, mutta vaihtoi sitten ystävänsä kanssa rakennuspuolelle.

– Ihan jees on ollut, hän kommentoi alanvaihtoaan.

Tiihoselle rakennusala oli selkeä valinta.

– En edes miettinyt lukiota. Tykkään tehdä käsilläni töitä ja rakennusala oli varma valinta.

Nuoret miehet ovat päässeet työmaalla mukaan monenlaisiin töihin. On ollut muun muassa lattiavalua ja toppareiden laittoa. Molempien mielestä aidot työmaaolosuhteet opettavat paljon enemmän kuin koulu.

– Rakennusalaa oppii työmaalla. Koulussa on enemmän sellaista istuskelua, Tiihonen toteaa.

– Nyt kesätöissä olemme päässeet harjoitteluaikaa tekemään enemmän itsenäisesti töitä. Tietysti joku kokeneempi on ollut koko ajan tukena, miehet kertovat.

Aamuheräämiset olivat aluksi rankkoja, mutta nyt kuukauden jälkeen ne sujuvat rutiinilla.

– Kerran olen ollut 5 minuuttia myöhässä, Rajalakso tunnustaa.

Tiihonen kehuu työmaan tunnelmaa.

– Se on oikeasti totta se rakennustyömaiden hyvä henki. Kaikkien kanssa voi jutella eikä kukaan murjota.

Uusi esikoulu ja alakoulu Kangasalla

Leevi Niemi (vas.) ja Mico Kivimäki toivovat, että pääsisivät kesätöiden jälkeen jatkamaan Lujatalolla oppisopimuksella.

Kangasalla rakennetaan uutta viralliselta nimeltään ”pienten lasten yksikköä”, joka tarkoittaa varhaiskasvatusta ja perusopetuksen luokkia 1–2 palveleva rakennusta. Työmaalle ovat päässeet Leevi Niemi ja Mico Kivimäki. Molemmat ovat 17-vuotiaita.

– Olin ensin työharjoittelussa T2H:n työmaalla keväällä 10 viikkoa, siellä työ oli paljolti siivoamista. Opettajani kysyi, haluaisinko lähteä kesätöihin Lujatalolle ja totesin, että haluan, Niemi kertoo.

Kivimäki oli pienemmällä työmaalla kylpyhuonehommissa.

– Olin mukana tekemässä koko kylpyhuoneen alusta loppuun. Myös minulta opettaja kysyi, haluanko tänne ja vastasin myöntävästi.

Kumpikin oli hakenut itsenäisesti useita kesätyöpaikkoja, mutta juuri mistään ei tullut edes vastauksia.

Nuoret ovat olleet mukana raudoittamassa ja valuissa ja haastattelupäivänä he hoitavat työmaan valaistusta kuntoon sisätiloissa led-nauhoja asentamalla.

– Toivon, että olisi mahdollista jatkaa täällä oppisopimuksella. Se tuntuisi mielekkäämmältä kuin koululla istuminen, Niemi miettii.

Kumpikin kokee saaneensa hyvää ohjausta kokeneemmilta tekijöiltä työmaalla.

– Ja kaikkien kohdalla on sellainen fiilis, että on helppo mennä juttelemaan, Kivimäki kertoo.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten