Älä ole työtön, älä sairastu

Rakentaja-lehti 16.8.2024

”Muussa tapauksessa pitää alkaa laskea, kuinka paljon me olemme valmiita sietämään ruumiita, kun talvella alkaa ihmisiä kuolla kadulle."

Näin kommentoi Y-Säätiön toimitusjohtaja Teija Ojankoski Rakentajan sivulla 20. Ojankoski viittaa hallituksen leikkauksiin, jotka kasaantuvat haavoittuvassa asemassa oleville suomalaisille ja voivat johtaa muun muassa asunnon menettämiseen.

Ojankosken haastattelua seuraavana päivänä Yle uutisoi, että häätöjen määrä on jo lähtenyt nousuun ja tammi–kesäkuussa häätöjä tehtiin 25 % enemmän kuin viime vuonna. Häädettyjen joukkoon kuuluu enenevässä määrin työssäkäyviä pienituloisia. Kelan tiukat asumistukirajat eivät pääkaupunkiseudulla kohtaa kohtuuhintaistenkaan asuntojen todellista vuokratasoa. Monella on edessä tenkkapoo, kun työpaikka ja lasten koulu on pääkaupunkiseudulla, mutta riittävän halpaa kortteeria ei vain löydy.

Suomi on tähän mennessä ollut asunnottomuuden hoidon mallimaa. Häätöjen perusteella kehitys näyttää nyt lähtevän toiseen suuntaan.

Älä menetä työpaikkaasi, älä sairastu, älä anna toimintakykysi heikentyä, niin leikkaukset eivät kosketa sinua.

Syyskuun alusta keskiluokkakaan ei tule selviämään haavoitta, mikäli työpaikka menee alta, eikä uutta työpaikkaa löydy kahden kuukauden aikana. 1.9. tulee voimaan lainsäädäntö, joka leikkaa siinä tapauksessa ansiosidonnaista työttömyysturvaa parillakymmenellä prosentilla. Aiemmin on jo leikattu lapsikorotukset ja asumistuki, joten hyvää onnea vuokran tai lainanlyhennysten maksamiseen.

”Mene töihin”, kuuluu valtiovarainministerimme neuvo työttömiksi joutuville. Rakentajan sivulta 4 voi käydä vilkaisemassa, mikä tällä hetkellä on suhde rakennusalan työpaikkojen ja työttömien työnhakijoiden välillä.

Hallitus on päättänyt myös leikata sairauspäivärahaa. Niin halutaan ”kannustaa” esimerkiksi syöpäpotilasta palaamaan nopeammin töihin, vaikka kesken hoitojaan. Onhan se nyt törkeää makailla sädehoidossa toisten rahoilla.

Näyttää siltä, että hallituksessa ei todella aidosti ole selvitetty eri leikkausten yhteisvaikutuksia haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten elämänmahdollisuuksiin. Ja meistä jokaisesta voi tulla haavoittuva, jos huono tuuri käy.

Johanna Hellsten, päätoimittaja