Hiljainen hetki muistuttaa työsuojelun tarpeellisuudesta

Rakennustyömailla ja työpaikoilla vietetään torstaina Hiljaista hetkeä. Se on tänäkin vuonna tarpeellinen muistutus rakennustyön vaarallisuudesta.

Hiljaista hetkeä vietetään työssään menehtyneiden rakentajien muistoksi. Valitettavasti tämänkin vuoden aikana työmailla on sattunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Alkuvuoden aikana on menehtynyt rakentaja mm. Kurikassa ja Helsingin Kalasatamassa.
Siksi Hiljainen hetki klo 12.00 torstaina on yhä tarpeen ja rakennusalan työmaat sekä työpaikat hiljentyvät.
Hiljainen hetki muistuttaa siitä, että yhdenkin työkaverin menettäminen on liikaa.
Valitettavan moni myös vammautuu työssään.
Viime aikoina sattuneet työtapaturmat ja ”läheltä piti tilanteet” ovat liittyneet useimmiten putoamissuojausten puutteellisuuteen.
Tämän vuoksi rakennusalan järjestöt ja liitot eli Rakennusteollisuus RT, Pro ja Rakennusliitto kehottavat rakennustyömailla työskenteleviä tarkkailemaan ja tehostamaan erityisesti putoamissuojausta. Yritysten ja työmaiden työsuojeluorganisaatioiden ihmisiä kehotetaan tarkastamaan työmailla henkilökohtaisten putoamissuojainten oikea käyttö, mihin ja miten työntekijä kiinnittää putoamisen estävät valjaat. Lisäksi kiinnitetään huomiota siihen, onko työntekijöillä käyttötarkoitukseen soveltuva valjas käytössä ja osaako työntekijä pukea valjaat oikein päälle.
Järjestöjen tarkoituksena on kiinnittää huomiota putoamisen estävän valjaan oikeaan käyttöön ja estää lisätapaturmien syntyminen.