Kunnon työn päivä kampanjoi yhdenvertaisuuden puolesta

Kunnon työn päivää vietetään lauantaina 7. lokakuuta ja teemana on yhdenvertaisuus.

Päivää juhlitaan isosti Helsingissä, kun SAK järjestää Tulevaisuus tänään –tapahtuman Marina Congress Centerissä.

SAK:n tapahtumaan ovat kaikki tervetulleita. Puhujina tapahtumassa ovat muun muassa valtakunnansovittelija Minna Helle, presidentti Tarja Halonen, Startup Refugees –verkoston Riku Rantala, Nokian hallituksen puheenjohtaja Risto Siilasmaa ja Ari Rämö Sick oy:stä.

Kunnon työn päivänä myös rakentajat nostavat esille sen, että kaikki työyhteisön jäsenet ovat samanarvoisia riippumatta sukupuolesta, terveydestä, kansalaisuudesta, vakaumuksesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai muusta henkilökohtaisesta ominaisuudesta.

Kunnon työn päivää vietetään joka vuosi samaan aikaan noin 60 maassa jo yhdeksättä kertaa. Sinä voit osallistua myös kertomalla esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, mikä tekee kunnon työn päivän. Onko se tasa-arvo, kahvitauko vai kenties upeat työkaverit? Vai toivotko johonkin parannusta meillä Suomessa tai maailmalla? Jaa vastauksesi tunnisteella #kunnontyönpäivä.

Kunnon työn ehdot toteutuvat vain harvalla työntekijällä maailmassa. Siksi teemapäivänä muistutetaan, että jokaisella on oikeus kunnon työhön ja elämiseen riittävään palkkaan.

Päivän taustalla vaikuttavat Suomessa palkansaajien keskusjärjestöt SAK ja Akava sekä Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK. Kansainvälisesti sen on käynnistänyt ay-liikkeen maailmanjärjestö ITUC.