Varian työturvallisuuspäivä jo viidettä kertaa

Rakentaja-lehti 12.9.2024

Rakennusliiton aktiivit olivat näyttämässä nuorille ammattiin opiskeleville, miten työmaan työturvallisuus tehdään.

Dinon käytön opettelua.

Vantaan ammattioppilaitos Variassa järjestettiin tänään jo perinteeksi muodostunut työturvallisuuspäivä talonrakentajille ja pintakäsittelijöille. Varian talonrakennus- ja maalausalan opettajat apunaan muun muassa Rakennusliiton aktiiveja ovat oragnisoineet tapahtuman tässä muodossa jo neljä kertaa aiemmin. Tällä kertaa avuksi oli otettu myös matkailualan toisen vuoden opiskelijat. Heidän tehtävänään oli ohjata ryhmiä rasteille ja pitää huolta aikatauluista.

Konkarit rasteilla

Jari Jääskeläinen opettaa moottorisahan käynnistystä.

Muun muassa YIT:n, Skanskan ja Hartelan luottamushenkilöt vastasivat tietyistä rasteista, joita oppilaat kiersivät päivän aikana. Oppilaiden kierrettävänä oli 13 rastia aina moottorisahan käytöstä piikkaukseen ja poraukseen; ensiavusta sirkkelin käyttöön. Viimeisenä rastina toimi makkaranpaistopiste.

Moottorisahan käyttörastilla oppilaita ohjasi YIT Housing Oy:n pääkaupunkiseudun työntekijöiden luottamusmies Jari Jääskeläinen, joka on ollut järjestämässä vähän vastaavanlaisia tapahtumia Variassa jo 16 vuoden ajan.

– Älkää koskaan käyttäkö moottorisahaa yhdellä kädellä vaan molemmilla käsillä. Vain silloin takapotkusuoja toimii, Jääskeläinen ohjeisti ensimmäistä kertaa moottorisahaa käyttäviä pintakäsittelyn opiskelijoita.

Jääskeläinen jakaa alan huolen siitä, miten opiskelijoille löytyy työpaikkoja alan huonossa tilanteessa.

– Huonoina aikoina yritysten pitäisi kouluttaa porukkaa ja ottaa nuoria mukaan, jotta nousukaudella olisi tekijöitä. Heitän myös haasteen elementti- ja laudoitusporukoille: teidän pitäisi alkaa maksaa oman opintienne velkaa. Te pääsitte oppimaan vanhempien tekijöiden mukana ja nyt olette saman velkaa nuorille, vaikka urakan keskituntiansio vähän laskisikin, Jääskeläinen kuittaa.

Janne Gren nostaa, Jari Renlund seuraa sivusta.

Valjaidenkäyttörastilla Hartelan pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu Janne Gren hinasi valjaissa olevaa opiskelijaa kohti yläilmoja. Selustatukea antoi Skanska Talonrakennus Oy:n pääluottamusmies Jari Renlund.

– Tänä vuonna tilaisuus on järjestetty paremmin kuin aiemmin, koska nyt käytettiin enemmän aikaa tapahtuman kulun suunnitteluun. Kukaan opiskelijoista ei ole eksynyt ja ryhmäjako on hyvä. Matkailualan opiskelijoiden käyttäminen apuna oli äärettömän hyvä idea, Renlund sanoo.

Grenin ja Renlundin mielestä valjaiden käyttöön totuttelu on tärkeää, vaikka tosipaikka onkin erilainen kuin hallissa opettelu.

– Valjaiden oikeaoppinen pukeminen päälle on hyvä tulla tutuksi, he totesivat.

Opettajat vahvasti etunenässä

Osaa rasteista pyörittivät Varian talonrakennuksen opettajat. Sirkkelirastilla jöötä piti Matias Kuukauppi.

– Työturvallisuus kuuluu rakennusalan kaltaisen yleisvaarallisen alan perusteisiin, joihin koulussa luodaan perusta sille, että suojaimia käytetään myös työelämässä. Useimmiten suojaimet pysyvät vähintään pienellä huomauttamisella opiskelijoiden päällä, Kuukauppi kertoo.

Kuukaupin mukaan on äärimmäisen tärkeää, että työmaiden edustajat ovat mukana tapahtumassa.

– Myös työkaluvalmistajien läsnäolo on tärkeää, Boschilla on oma esittelypisteensä yhdellä rastilla.

Sirkkelinkäytön opastuksesta vastasi talonrakennuksen opettaja Matias Kuukauppi.

Piikkauksessa opiskelijoita opasti Pasi Turunen.

– Meillä aloitti talonrakennuksesta taas 3 täyttä ryhmää. Tietysti aina joku huomaa, että ala ei olekaan hänelle sopiva, mutta pääosin porukka on vaikuttanut ihan tyytyväiseltä valintaansa, Turunen kertoo.

Turusen mukaan talonrakennuksen opiskelijoista iso osa tulee suoraan peruskoulusta, mutta alanvaihtajiakin on joukossa.

– Nyt yksi opiskelija on jo pitkään alalla ollut, joka on tajunnut haluavansa paperit ulos. Hänen opiskelunsa on toki ihan erilaista kuin peruskoulusta tulevien.

Teksti ja kuvat: Johanna Hellsten