Takaisin

Pasila laajenee pohjoiseen

Rakentaja-lehti 9.12.2020

Se on varmaa, että betonivalujen aikaan vaatekaappitila loppuu kesken kaikilta ammattilaisilta.

Rakentamista radan varressa.

Pasilaa jatketaan Helsingissä pohjoiseen. Entisen Maaliikennekeskuksen alueella NCC:llä on työn alla 4 vierekkäistä kerrostalotyömaata.

– Olen ollut täällä töissä vähän yli vuoden verran. Tulin jo anturavaiheessa työmaalle, Postimiehen ja Kuriirin työmaiden yhteysmies Timo Hautamäki laskee.

– Tulin juuri ennen pääsiäistä tänne, Postiljoonin ja Kustinpolun työmaiden yhteysmies Jari Matilainen jatkaa.

NCC urakoi Pohjois-Pasilassa vuoden 2022 syyskuulle asti.

Maaliikennekeskuksen alue on kallioista. Naapurityömailla räjäytellään vielä. Kerrostalojen perustukset on tehty anturakumien päälle, sillä Helsingin kaupunki suunnittelee raitiovaunulinjan jatkamista alueelle.

Tänä syksynä aloitettiin raitiotien rakentaminen Länsi-Pasilan ja tulevan Pohjois-Pasilan väliin jäävään Ilmalaan asti. Linjan 9 päätepysäkin pitäisi olla käytössä vuonna 2021. Raitsikan saapumisesta Pohjois-Pasilaan ei ole vielä tarkempia suunnitelmia.

Parkkipaikkoja on vielä tarpeeksi. Liikennejärjestelyt muuttuvat koko ajan uudella asuinalueella.

– Reitit ovat muuttuneet jo 3 kertaa puolen vuoden aikana, Matilainen toteaa.

NCC:n työmailla on tällä hetkellä lähes 200 työntekijää. Väkeä tulee lisää, kun varsinaiset sisätyöt saadaan käyntiin. NCC:n omia työntekijöitä on 20.

Luottamus parempi

Matilainen on ollut NCC:n kirjoilla pysyvästi vuodesta 2007 lähtien.

– Olen kotoisin Jyväskylästä, jossa kävin ammattikouluni. Ennen armeijaan menoa sain työpestin NCC:ltä. Muutin Turkuun vuonna 2007 ja kävin kysymässä töitä työmaalta. Pääsin töihin lokakuussa 2007. Turusta muutin Espooseen kesällä 2008. Sain jatkaa pääkaupunkiseudulla NCC:n palkkalistoilla.

– Ensimmäiset hyvä kokemukset NCC:stä työnantajana saivat tulemaan uudestaan. Työtilanne on ollut hyvä. Uusi työmaa on alkanut sopivasti edellisen loputtua. Työkaverit ja työnjohtajat ovat tulleet tutuiksi.

Jari Matilainen: luottamus helpottaa työntekoa.

Hautamäki muistaa NCC:lle tulopäivänsä tarkalleen juuri tulleiden lomalistojen ansiosta: 1.6.2012.

Matilainen tekee töitä runkoporukan tahdissa. Työviihtyvyyden kannalta iso tekijä on molemminpuolinen luottamus. Matilainen tietää mitä töitä seuraavaksi mestalla tehdään ja mestari tietää, että hommat tehdään niin kuin pitääkin.

– Välillä joku työnjohtajista käy kysymässä ehdinkö tekemään jonkin homman välissä. Ystävällisellä puheella saa paljon aikaan, Matilainen sanoo.

Matilainen tekee tuntitöitä, mutta joistakin työvaiheista maksetaan suoritusrahaa. Hautamäelle tulee ylimääräinen korvaus ovien sulkemisesta työpäivän päätteeksi.

– Edellisestä Tapiolan työmaasta ei pysty pistämään paremmaksi. Viime vuonna tuli laki vastaan: ylityötunteja ei voinut tehdä enempää.

Molemmat ovat sitä mieltä, että palkan lisistä työajoista pystyy neuvottelemaan työmailla. Jousto toimii molempiin suuntiin, ylitöihin jäädään tarvittaessa.

– Se on molemminpuolista venymistä. Jos jokin tehtävä vaatii ylitöihin jäämistä, se tehdään, jos ei ole omia menoja. Vastaavasti vapaata ja pekkasia voi pitää tarvittaessa, Matilainen sanoo.

– Olen monesti jäänyt perjantaina ylitöihin, koska se vähentää maanantain kiireitä. Se on jo todettu, että betonivalun tilaaminen perjantaiksi on huono idea, Hautamäki kiteyttää.

– Se myöhästyy aina. Muillakin työmailla valetaan yleensä samaan aikaan. Valupäivä on kiireinen kaikille, Matilainen komppaa.

Yhteysmiehen helppo valinta

Matilainen oli yhteysmiehenä ensimmäisen kerran vuonna 2011.

– Moni ei halua yhteysmieheksi työmaalla. Yleensä he osoittavat Jaria sormella: Jarihan voisi olla yhteysmies. Soraääniä ei ole valinnoista kuulunut.

Hautamäki oli edellisellä pitkäaikaisella työmaalla Tapiolassa yhteysmiehenä.

– Se on yksi tapa vaikuttaa työsuojeluun. Tykkään haasteista ja miettiä, mikä on paras tapa tehdä jokin työvaihe turvallisesti. TR-kierroksella näkee ne puutteet, joita seuraavaksi on korjaamassa.

NCC:n pääluottamusmies Pauli Haapiainen kiertää työmaat kerran kuukaudessa, jotta mittaukset pysyvät tasalaatuisina.

Koronapandemia on kiertänyt NCC:n Pohjois-Pasilan työmaat kaukaa. Korona lopetti perinteiset työmaan aamujumppatuokiot, koska kokoontuminen samaan paikkaan ei ole fiksua.

– Tulemme porrastetusti työmaalle, samoin tauot on porrastettu, Matilainen sanoo.

Varotoimenpiteitä on tehty tarpeen mukaan. Desinfiointipullojen ohi ei pysty kävelemään sisätiloihin.

– Siivooja käy joka päivä sosiaalitiloissa, Matilainen sanoo.

Sosiaalitilojen siivous on ulkoistettu, mutta työmaalla on NCC:n omat rakennussiivoojat.

– Joka työmaalla on huomattu, että omat siivoojat pitävät hyvin yllä yleistä siisteyttä. Työmaa muuttuu koko ajan, Hautamäki toteaa.

– Jokainen työntekijä siivoaa omat roskansa, mutta pölynhallinta jää rakennussiivoojan tehtäväksi, Matilainen muistuttaa.

Timo Hautamäki: yhteysmiehellä on sopivasti haasteita.

Säilytystiloista puutetta

Etenkin betonityövaiheessa työvaatteiden säilytystilaa ei ole koskaan riittävästi.

– Tessiin pitäisi saada parempi kirjaus vaatekaapeista. Kaikilla pitäisi olla käytössään 2 kaappia, toinen betonin ryvettämille työvaatteille. Siviilikamat pitää nyt tunkea pikkuiseen ylälokeroon, Hautamäki.

Tuleviin tes-neuvotteluihin Hautamäki lähettää tasakorotusterveiset.

– Korotuksen tulee olla euromääräinen. Prosenttipohjaisesta korotukset hyötyvät enemmän kovapalkkaiset työntekijät, Hautamäki muistuttaa.

Pohjois-Pasila

Maaliikennekeskuksen ja Postin lajittelukeskuksen paikalle rakennetaan nauhakaupunkimaista jatketta työn alla olevalle Keski-Pasilalle ja Ilmalalle.

Asuntorakentaminen alkoi viime vuonna entisen Maaliikennekeskuksen alueelta Postipuistosta. Helsingin kaupungin suunnitelmien mukaan Pohjois-Pasilan asukasluku kasvaa yli 12 000 henkeen. Seuraavaksi rakentaminen siirtyy Ilmalan aseman ympäristöön. Viimeisenä rakennetaan Postin lajittelukeskuksen alue 2030-luvulla.

Tällä hetkellä Postipuiston alueella urakoivat muun muassa Evälahti Uusimaa, Fira,

EKE Rakennus, Skanska, Bonava, NCC, U-H Rakennus ja Luja.