Tuula Hyötynen
Rakentaja-lehti 25.9.2020Jäsenpalvelupäällikkö
Tuula, mitä teet työksesi?
– Pidän tiimini kanssa huolta siitä, että jäsenrekisterimme on kunnossa ja jäsenet saavat ajantasaista palvelua. Pidämme yhteyttä jäseniimme myös itse. Emme pelkästään odota, että meille soitetaan tai tullaan käymään aluetoimistolle.
– Jäsen ei ole meille pelkkä nimi tai jäsennumero tietokoneella. Meidän on tunnettava jäsenistömme ja heidän tarpeensa. Jokaisen jäsenen on saatava samat palvelut asuinpaikasta riippumatta.
Milloin liitosta soitetaan ihmisille?
– Meillä oli kampanja, jonka aikana soitettiin juuri liitosta eronneille jäsenille. Halusimme selvittää syitä liitosta lähtemiseen. Se auttaa kehittämään liiton palveluita.
– Soitamme myös juuri liittoon liittyneille uusille jäsenille ja kerromme Rakennusliiton tarjoamista palveluista ja jäseneduista. Otamme yhteyttä parin kuukauden sisällä liittymisestä. Opastamme itse maksavia jäsenmaksun maksamisessa, sillä joskus se on hankalaa.
– Otamme kontaktin kaikkiin rakennusalalle valmistuviin opiskelijoihin, jotka ovat meidän tiedossamme.
Mitä rakennusliittolaiset ovat tykänneet yhteydenotoista?
– 99 prosenttia soitoistamme on otettu positiivisesti vastaan. Yhteydenotot ovat välittämistä.
Työtehtäväsi ovat aika tuoreita?
– Aloitin jäsenpalvelupäällikkönä 3 vuotta sitten. Tulin liittoon töihin loppuvuodesta 2012 jäsenrekisterin hoitajaksi. Silloin ajateltiin, että kukin aluetoimisto hoitaa vain alueensa asioita. Hämeen alueella oli silloin 2 ihmistä jäsenpalveluissa ja me teimme myös työnantajaperinnän seurantaa, joka vei paljon työaikaamme. Pidin sitä vääryytenä, sillä emme ehtineet tehdä jäsenpalvelutyötä tarpeeksi.
– Rakennusliiton jäsenet on palveltava loppuun saakka. Jos emme tiedä jotain asiaa, selvitämme sen ja otamme yhteyttää kysyjään.
Mitä muuta työhösi kuuluu?
– Kehitämme liitolle uusia palveluja. Olen esimerkiksi ollut mukana suunnittelemassa meidän uusia työnvälityspalveluitamme.
– Osallistun luottamusmiesten peruskoulutukseen. Kerron heille jäsenyyteen liittyvistä asioista, kerron työttömyysturvasta ja työnvälityksestä. Luottamusmiehet saavat tietoa ja työkaluja Rakennusliiton viestin viemiseen työmaille.
Millainen työporukka jäsenpalveluissa työskentelee?
– Meillä on erinomainen, yhteen hiileen puhaltava työyhteisö. Jäsenpalvelutiimissä on 19 työntekijää ja hyvä tekemisen meininki.
Mitä uutta on luvassa lähitulevaisuudessa?
– Kehitämme ammatillista koulutusta jäsenistöllemme. Rakennamme liitolle urapalveluita, jotka aloitimme ensiksi työnvälityksellä. Teemme parhaillaan opiskelumateriaalia nettiin.
– Urapalveluiden kehittäminen on lähtenyt saamastamme palautteesta. Jäsenten ja luottamushenkilöiden kanssa käydyistä keskusteluista viriää aina uusia ideoita.
Mikä on työssäsi raskainta?
– Parhaiten muistiin jäänyt kokemus asiakaspalvelusta on täältä Tampereelta. Meidän jäsenemme oli hyvin tuohtunut siitä, että hän oli joutunut odottamaan työttömyyspäivärahojaan pitkään meistä riippumattomista syistä eli TE-toimiston lausunto ei ollut tullut ajallaan. Jäsen lähti ovet paukkuen ja totesi lähtiessään, että lapsille on sanottava: ”Tänäänkään ei sitten syödä”. Se oli pysäyttävä hetki.
– Kyseinen nuori mies oli myöhemmin rauhoituttuaan ymmärtänyt, että syy ei ollut työttömyyskassassa. Seuraavalla viikolla sain anteeksipyyntönä suklaarasian. Meidän jäsenemme ovat todella ihania.
Miten kiteytät työsi yhteen lauseeseen?
– Autan liiton jäsentä saamaan mahdollisimman paljon irti jäsenyydestään.
Teksti ja kuva: Jukka Nissinen