Rakentajan rukkanen

Mielenterveyden ongelmat ovat nykyään yleisin syy, miksi ihmiset joutuvat jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. Määrä on kasvanut vauhdilla jo kymmenen vuoden ajan. Etenkin nuorten osalta tilanne on huolestuttava, sillä vain joka viides heistä palaa pysyvästi työmarkkinoille.

Mikä on Rakentajan rukkanen?

Rakentajan rukkanen on mielenterveysteemoihin pureutuva työkalu, joka tarjoaa rakennusalalla työskenteleville ajantasaista tietoa hyvinvoinnin ylläpitoon sekä mielenterveyden tukemiseen.

Työkalussa avataan mielenterveyttä käsitteenä, sekä pureudutaan Mielenterveyden käden avulla erilaisiin elämän osa-alueisiin rakentajan näkökulmasta. Voit pohtia samalla, miten arkesi sujuu hyvinvoinnin osalta ja huomata, mitkä ovat vahvuuksiasi tai mihin osa-alueeseen pitäisi vielä panostaa. Saat myös ohjeita erilaisten mielenterveyden haasteiden työstöön sekä tukea avunhankintaan.

Tervetuloa tutkimaan mielen terveyttä Rakentajan rukkaseen!

Työkalu on tehty yhteistyössä MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa.

Kuva oranssista työrukkasesta, jonka kämmenessä teksti "arvot ja päivittäiset valinnat elämän eri ympäristöissä" ja sormissa tekstit "uni ja lepo", "ravinto ja ruokailu", "ihmissuhteet ja tunteet", "liikunta ja yhdessä liikkuminen" ja "harrastukset ja luovuus". Alareunassa teksti copyright MIELI Suomen Mielenterveys ry.

Miten Rakentajan rukkanen toimii?

Rakentajan rukkanen on Rakennusliiton verkkokoulutusjärjestelmässä, Moodlessa. Pääset Rakentajan rukkaseen tästä. Rukkaseen ei tarvitse kirjautumistunnuksia, mutta klikkaa Kirjaudu vierailijana -painiketta, jotta pääset tutustumaan sisältöihin.

Etusivulla näet kaikki työkalun osiot. Niitä ovat:

• Tervetuloa Rakentajan rukkaseen
  • Mitä mielenterveys on
  • Mielenterveyden käsi
  • Uni ja lepo
  • Ravinto ja ruokailu
  • Ihmissuhteet ja tunteet
  • Liikunta ja yhdessä liikkuminen
  • Harrastukset ja luovuus
  • Arvot ja päivittäiset valinnat

Kutakin osiota klikkaamalla pääset tutustumaan aiheeseen syvemmin.

Voit myös tutkia Rukkasta järjestyksessä, eli aloittaa osiosta Mielenterveystyökalu rakentajille, ja jatkaa siitä seuraavalle sivulle linkkien avulla (sivun alakulmassa). Jokaisessa osiossa on alasivuja, joista löydät tietoa eritellysti eri aiheista. Voit siis tutkia jotakin tiettyä teemaa tarkemmin tai perehtyä mielenterveyteen laajemmin koko sisällön avulla.

Tutustu Rakentajan rukkasen teemoihin

Voit tutustua Rakentajan rukkasen teemoihin lyhyemmin myös täällä verkkosivuillamme.

Arvot ja päivittäiset valinnat

Uni ja lepo