Rakennusliiton vakuutuskassa

Rakennusliitto on perustanut vakuutuskassan turvaamaan rakentajien terveyttä. Useat Rakennusliiton jäsenet eivät pääse työterveystarkastuksiin säännöllisesti. Myös hammastarkastuksissa käydään liian harvoin.

Terveydentilan säännöllinen seuranta on kuitenkin tärkeää, jotta voidaan puuttua ajoissa mm. korkeaan verenpaineeseen, kohonneeseen diabetesriskiin tai piileviin hammassairauksiin. Hoitamattomina ne voivat aiheuttaa jopa sydäninfarkteja ja aivoverenvuotoja. Terveystarkastuksien avulla osataan hakeutua ajoissa jatkotutkimuksiin, hoitoon ja kuntoutukseen sekä parantaa elämänlaatua ja työkykyä.

Mikä se on?

Rakennusliiton vakuutuskassa on liiton uusi terveyttä edistävä jäsenpalvelu. Vakuutuskassan jäsenyys on vapaaehtoinen ja maksaa 150 euroa vuodessa. Myös työnantaja voi halutessaan maksaa jäsenmaksun työntekijän puolesta. Rakennusliitto on lahjoittanut kassan peruspääoman.

Mitä kassan jäsen saa?

Vakuutuskassan jäsenellä on oikeus joka toinen vuosi lääkärintarkastukseen ja suppeaan laboratoriotutkimukseen, joka sisältää mm. kolesteroli-, maksa- ja sokeriarvot. Jos tarkastuksessa havaitaan poikkeavuuksia, voi lääkäri antaa hänelle lähetteen jatkotutkimuksiin julkisen terveydenhuollon puolelle.

Niin ikään joka toinen vuosi kassan jäsen on oikeutettu käyttämään hammaslääkärin ja suuhygienistin palveluja 300 euron arvosta.

Terveyspalveluista voi vain toista käyttää kunakin vuotena. Jos olet käyttänyt hammaslääkäriedun tänä vuonna, voit käyttää terveystarkastusedun ensi vuonna.

Kuolemantapauksissa edunsaajalle (puoliso tai avopuoliso, lapset, vanhemmat tai perikunta) maksetaan 500 euron suuruinen hautausavustus.

Kuka kassaan voi liittyä?

Rakennusliiton vakuutuskassan jäseneksi voi liittyä liiton A- ja LO-maksuluokan jäsen. Liittyminen on vapaaehtoista, mutta myös edut koskevat vain vakuutuskassan jäseniä.

Milloin palveluja voi käyttää?

Kassan palveluja voi käyttää sen jälkeen, kun on ollut vakuutuskassan jäsenenä vähintään kolme kuukautta. Vakuutuskassan toiminta alkoi 1.1.2020.

LIITTYMISLOMAKE

Vakuutuskassan säännöt

Vakuutuskassan tietosuoja- ja rekisteriseloste

Rakennusliiton Vakuutuskassa
Siltasaarenkatu 4 / PL 124

Sähköposti: vakuutuskassa@rakennusliitto.fi

Vakuutuskassan Y-tunnus: 3102174-4

Puhelintiedustelut
Kassanjohtaja Sanna Hyry

Rakennusliiton jäsenpalvelu

Usein kysytyt kysymykset (UKK)

Kirjoitus julkaistu Rakentaja-lehdessä nro 7 (12.7.2019).