Rakennusliiton Palonen: Viranomaiset lietsovat rakentajien työttömyyttä

Rakennusalan suhdanne synkkenee syksyn edetessä, ja alan työttömyys on voimakkaassa kasvussa. Lomautusten ja ehdollisten irtisanomisten määrä tulee entisestään kasvamaan, kun meneillään olevat rakennuskohteet talven lähestyessä valmistuvat. Rakennusteollisuus RT:n tuoreen suhdannekatsauksen mukaan vapaarahoitteisen asuntotuotannon määrä romahtaa tänä vuonna jopa 80 % edelliseen vuoteen verrattuna.

– Tässä tilanteessa, kun kotimaiset rakentajat ovat isoin joukoin joutumassa työttömiksi, viranomaisilla on edelleen ovet ja ikkunat auki EU:n ulkopuolisten maiden rakentajien maahantuonnille. Nukkuvatko saatavuusharkinnasta vastaavat viranomaiset, vai eikö rakentajien työttömyys kiinnosta, kysyy Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palonen.

Pahenevasta työttömyydestä huolimatta Migri myöntää oleskelulupia EU/ETA-alueen ulkopuolelta tuleville rakentajille jopa 300 kpl kuukausivauhdilla, kun kiistatta työvoimapulasta kärsivillä sosiaali- ja terveydenhoitoalalla sekä palvelualoilla määrä jää puoleen tästä. Käytännössä kaikki rakennusalan ammattinimikkeet on vapautettu saatavuusharkinnasta Pirkanmaan, Hämeen, Pohjois-Karjalan, Satakunnan, Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun TE-toimistojen alueilla.

– Ei ole mitään järkeä jatkaa rakentajien tuomista Suomeen EU:n ulkopuolelta tilanteessa, jossa odotetaan ankaraa työttömyyspiikkiä kotimaamme rakentajille. Nyt on korkea aika ottaa järki käteen ja palauttaa rakentamisen ammattinimikkeet saatavuusharkinnan piiriin, Palonen vaatii.