Käyttäydytään töissä

Mitä on hyvä käyttäytyminen töissä?

Hyvä käyttäytyminen myös töissä on valinta. Hyviin käytöstapoihin, jossa tervehtimisellä, kiittämisellä ja tarvittaessa anteeksi pyytämisellä, pääset helposti kiinni. Hyvä käyttäytyminen lisää sinunkin työsi mielekkyyttä. Joissain rakennusalan töissä joutuu tekemään reissutöitä ja kämpillä iltaisin olemaan saman työporukan kanssa. Joudutaan olemaan paljon pois kotoa ja tekemään pitkiä päiviä. Tämä heijastuu helposti omaan käyttäytymiseen. Ei ole aina helppoa olla ystävällinen ja huomioida muut.
Mieti seuraavia juttuja:

  • Reiluus. Reilu työkaveri suhtautuu työhönsä, työmääräyksiin ja ongelmatilanteisiin niin positiivisesti kuin mahdollista, eikä tuo työyhteisöön negatiivisuutta jatkuvalla valittamisella. Reilu työntekijä osaa katsoa aika ajoin peiliin, eikä etsi jatkuvasti virheitä muista. Hän arvioi toimintaansa ja ottaa opikseen. Muutoksiin hän suhtautuu pääasiallisesti mahdollisuuksina.
  • Huomaavaisuus. Huomaavainen työntekijä osaa hyvät tavat. Hän tervehtii ja voi vaihtaa muutaman sanan työkavereiden kanssa kesken kiireenkin. Hän osaa pyytää apua ja auttaa itse tarvittaessa toisia.
  • Hyvä, avoin ja rehellinen vuorovaikutus esimiehen ja muun työyhteisön kanssa.
  • Uskallus ottaa avoimesti ja rakentavasti vaikeat ja hankalat asiat esille niiden kanssa, joita asia koskee.
  • Erilaisuuden ymmärtäminen ja hyväksyminen. Työyhteisössä ymmärretään, että kaikki toimivat eri tavalla ja että samaan lopputulokseen voi päästä useammalla eri tavalla. Erilaisuuden käsittelemiseen kuuluu tiedollisen ymmärtämisen lisäksi myös hyväksyminen asenteissa. kunnioitamme ja kohtelemme tasapuolisesti erilaisia toimijoita.
  • Oleminen luottamuksen arvioinen eli pitämällä kiinni lupauksista.

Kuuntele Mieli ry:n itsemyötätuntutauko-harjoitus.

Miten puuttua huonoon työkäyttäytymiseen?

Huonoon työkäyttäytymiseen ja yhteistyökyvyttömyyteen puuttuminen on esimiehen tehtävä. Puuttumattomuus antaa luvan huonoon käyttäytymiseen ja luo haitallista työkäyttäytymisen kulttuuria työpaikalla. Se heikentää ajan kuluessa koko työyhteisön tuottavuutta. Oletko sinä joskus puuttunut johonkin epäkohtaan?

Huonoon käyttäytymiseen puututaan siten, että se otetaan puheeksi esimiehen ja työntekijän välisessä keskustelussa. Puheeksi ottamista helpottaa, jos työpaikalla on luottamushenkilöitä, joiden puoleen voit kääntyä.

Muista, että työpaikan työsuojeluvaltuutettu ja luottamushenkilö on käytettävissäsi. Jos tilanne ei selviä, sinulla on oikeus ottaa yhteyttä oman alueesi aluehallintovirastoon ja työsuojelutarkastajiin.

Lähde: Työturvallisuuskeskus

Siirry takaisin sivun alkuun