Rakentajan eväät 8/2020

Rakentaja-lehti 9.12.2020

Pötyä pöytään sitä kipeästi kaipaaville lapsille

Arvioiden mukaan 120 000–150 000 lasta Suomessa elää köyhyydessä ja niukkuudessa. Nämä lapset kärsivät monesti myös nälästä – etenkin loma-aikoina, kun kouluruokaa ei ole tarjolla. Tulevalla joululomalla monessa vähävaraisessa perheessä joudutaan taas tinkimään ruoasta, ja varsinkin jouluaterian toteutuminen on vaakalaudalla.

Vähävaraisten perheiden parissa työskentelevien mukaan apua tarvitsevien perheiden määrä on kasvanut jo vuosia, ja koronan myötä heitä on entistä enemmän. Jos haluat tuoda tällaisiin perheisiin ripauksen jouluiloa, olen listannut alle muutamia tapoja auttaa.

Ruokalahjakortit ja -lahjoitukset tulevat tositarpeeseen

Vuodesta 1997 lähtien järjestetty Hyvä Joulumieli -keräys jatkuu tuttuun tapaan jouluaattoon asti. Keräysvaroilla hankitaan 50 euron lahjakortteja, joilla taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneet perheet voivat hankkia ruokaa joulupöytään. K- ja S-ryhmän kauppoihin tai Lidliin käyvät lahjakortit jaetaan paikallisesti, syksyn aikana valituille perheille. Keräyksen toteuttavat Mannerheimin Lastensuojeluliitto, SPR ja Yle.

Jos taas haluat lahjoittaa vähävaraiseen lapsiperheeseen terveellistä ja maukasta kasvisruokaa joululomien ajaksi, Venner-ruokalaatikko on ihana joululahja! Vaikka ostaisit laatikon itsellesi, jokaisesta laatikosta menee 10 euroa avunsaajaperheiden ruokalaatikoihin. Venner-piiri toimii pääosin Helsingissä ja Turussa.

Jo pienikin apu tai lahja ilahduttaa

Vapaaehtoisvoimin toimiva Hope ry auttaa vähävaraisia ja kriisiintyneitä perheitä sekä huostaan otettuja lapsia. Vaate- ja tavaralahjoituksia keräävän ja lasten harrastustoimintaa tukevan Hopen kautta voit näin joulun alla antaa apua tarvitsevalle perheelle ruokalahjakortin – tai lapselle joululahjaksi vaikkapa lelun tai leffalipun. Vuonna 2009 perustetulla Hopella on 20 paikallistoimipistettä, joiden kautta apu menee perille. Voit myös lahjoittaa netissä: Hopen nettisivulta löytyvillä viitenumeroilla kohdistat lahjoituksesi haluamasi alueen lapsiperheille.

Jos asut pääkaupunkiseudulla, saat jouluapusi perille myös Apuna ry:n kautta. Vuonna 2015 perustettu yhdistys ottaa tavaralahjoitusten ohella vastaan rahalahjoituksia, joilla voit auttaa vähävaraista perhettä hankkimaan jouluruoat ja järjestämään joulun lapsille. Lahjoittaminen käy näppärästi MobilePaylla, tilisiirtona tai Facebook-ryhmässä (Apuna ry Avustus), josta voit valita avustettavan perheen postinumeron perusteella.

Myös Jouluapua-yhteisö on oiva kanava toimittaa avuntarvitsijaperheille jouluruokaa. Kätevä kartta näyttää lähistöllä asuvat perheet ja heidän joulutoiveensa, joista selvästi suosituin on ruoka. Tuttavapiirini lahjoittajien mukaan hienointa tässä ympäri maata toimivassa palvelussa on se, että ruoka-apu viedään perille henkilökohtaisesti.

Auttavia tahoja on paljon

Itse toimin Pelastakaa Lapset -järjestössä vapaaehtoisena ja osallistun tänäkin jouluna heidän joulukeräykseensä, jolla autetaan köyhiä ja syrjäytymisvaarassa olevia lapsia. Keräyksessä voit lahjoittaa rahaa – esimerkiksi jouluruokiin – apua tarvitsevan lapsen perheelle tai hankkia järjestön nettisivulta aineettoman, vaikkapa lapsen harrastustoimintaa tukevan joululahjan.

Jos taas haluat ilahduttaa lastenkodissa tai sijaisperheessä elävää lasta itsetehdyllä tai hankitulla paketilla, lahjasi menee perille lastensuojeluviranomaisten organisoiman Joulupuu-keräyksen kautta. Myös Pelastusarmeijan perinteinen joulupata on suosittu tapa auttaa apua tarvitsevia. Jouluapusi lapsiperheille kulkeutuu perille myös Kirkon kotimaanavun kautta.

Teksti: Sanna Pöyry, kuva: Johanna Hellsten