Tokion kesäolympialaisten rakentaminen edelleen vaarallista – BWI vaatii muutosta

Rakennus- ja puutyöväen kansainvälinen järjestö The Building and Woodworkers International BWI julkaisi lokakuussa toisen raportin Tokion ensi kesän kesäolympialaisten rakentajien tilanteesta. Raportin mukaan rakennustyöntekijät joutuvat edelleen työskentelemään hengenvaarallisissa olosuhteissa.

Tokion työmaiden kireät aikataulut, työntekijäpula ja ennätyskorkeat lämpötilat asettavat työntekijät vaaraan. Yksi rakennustyöntekijä menehtyi sydänkohtaukseen elokuussa Japania piinanneen lämpöaallon aikana.

Terveysriskejä lisää se, että monikielisten turvallisuustiedotteiden määrä ei ole kasvanut, vaikka ulkomaalaisten työntekijöiden määrä kasvaa koko ajan: rakennustyöntekijät eivät ymmärrä tiedotteita riittävästi. Lisäksi rakennustyömailla on kielletty valokuvaaminen, joten valitusten tekeminen olosuhteista on vaikeaa.

BWI vaatii, että liitot pääsevät mukaan tekemään työmaihin liittyviä päätöksiä, ja ettei yksikään rakennustyöntekijä enää kuole Tokion kesäolympialaisten vuoksi.

BWI:n englanninkielinen raportti No more deaths in Tokyo 2020 [pdf]