Rakennusliitto ja Fira kokoavat asumisosuuskuntaa – Rakentajien talo pääkaupunkiseudulle

Rakennusliitto käynnistää yhdessä rakennusliike Firan kanssa hankkeen rakentajien asumisosuuskunnan perustamiseksi pääkaupunkiseudulle. Asumisosuuskunta on uusi asumismuoto, jossa asukkaat eli osuuskunnan jäsenet ovat omia vuokranantajiaan.

Jäsenet sijoittavat osuuskuntaan omarahoitusosuuden, joka on 15 prosenttia asunnon hinnasta. Vuokrataso osuuskunnan talossa on 10-15 % markkinahintaa alempi. Osuuskunta omistaa talon, joten asukkaat päättävät talon asioista samalla tavalla kuin omistusasujat taloyhtiöissä.

Asumiseen oikeuttavan osuuskunnan jäsenyyden voi myydä markkinahintaisesti.

Talon rakentaa rakennusliike Fira. Rakennusliitto toimii hankkeen siltarahoittajana ja turvaa osuuskunnan käynnistymisen.
– Olemme mielellämme mukana tuomassa uutta asumismuotoa Suomeen, voimistamassa asuntorakentamista ja mahdollistamassa kohtuuhintaista vuokra-asumista pääkaupunkiseudulla, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Asumisosuuskunnan jäseniksi haetaan erityisesti rakennusalan ammattilaisia. Ensivaiheessa kootaan noin kymmenestä osuuskunnan perustamisesta kiinnostuneesta koostuva kehittäjäryhmä yhdessä Firan ja Rakennusliiton edustajien kanssa.

Talo rakennetaan pääkaupunkiseudulle ja sopivia tontteja kartoitetaan parhaillaan. Kehittäjäryhmä pääsee vaikuttamaan myös tontin valintaan.

Asumisosuuskunnan kehityksessä otetaan käyttäjien toiveet huomioon. Yksi mahdollisuus on esimerkiksi jättää talon asunnot raakapinnalle, jolloin osuuskunnan jäsenet voisivat halutessaan vastata viimeistelystä itse tai ystäviensä avustuksella. Materiaalihankinnoissa voidaan kuitenkin hyödyttää yhteisostojen tuomaa kustannusetua. Kustannusten pitäminen kurissa vaikuttaa suoraan kohteen vuokratasoon.

Tiedotustilaisuus Rakentajien asumisosuuskunnasta järjestetään Rakennusliiton Uudenmaan aluetoimiston kokoustilassa, Siltasaarenkatu 4, maanantaina 3.6. kello 17 – 18.30. Tilaisuus on tarkoitettu kaikille uudesta asumismuodosta kiinnostuneille rakentajille.

Ilmoittautumiset tilaisuuteen ja tiedustelut sähköpostilla osku@rakennusliitto.fi.
Lisätietoa asumisosuuskunnista löydät osoitteesta: https://www.fira.fi/asumisosuuskunta/.