Liiton ensimmäiset rekrytointipäivät pärähtivät käyntiin

Rakennusliitto auttaa jäseniään eri elämäntilanteissa. Edunvalvonnallisen tuen lisäksi liitto panostaa siihen, että kaiken ikäiset jäsenet työllistyisivät mahdollisimman hyvin. Yksi osa tätä toimintaa on liiton järjestämät rekrytointipäivät, jotka tulee jatkossa olemaan osa Rakennusliiton työnvälitystoimintaa.

Rakennusliiton ensimmäiset rekrytointipäivät järjestetään 12.-14. helmikuuta pintakäsittelyalan, talonrakennusalan ja talotekniikka-alan opiskelijoille.

Rakennusliiton Uudenmaan alueen oppilaitostiedottaja Anniina Kangas esittelee rekrytointipäivien idean.

– Mukaan on ilmoittautunut jokaiselle päivälle noin 100 opiskelijaa ja yrityksiä 5-10 kpl, kertoo liiton oppilaitostiedottaja Anniina Kangas. Mukana oleville yrityksille on järjestetty omat pisteet, joita opiskelijat opettajansa johdolla kiertävät.

Ensimmäisenä päivänä koolla on pintakäsittelyalan opiskelijoita. Tupa on täynnä ja kaikki seuraavat mielenkiinnolla, kun yritysten edustajat kertovat ydinosaamisestaan ja reunaehdoistaan.

Anniina Kangas painottaa, että liitto luo rekrytointipäivillä pohjaa, jossa työnantajat ja -tekijät tavoittavat toisensa kasvotusten.

Iso kokoustila täyttyi ääriään myöten pintakäsittelyalan opiskelijoista ennen kuin jakauduttiin pienryhmiin.

Jos kysyntä ja tarjonta kohtaa, niin oppilas sopii jälkikäteen jatkotoimista yrityksen edustajan kanssa.

– Ratkaisevaa on asenne, motivaatio, asenne, motivaatio… Työt oppii muutamassa kuukaudessa, kun osoittaa oma-aloitteisuutta ja saapuu sovitusti töihin, toteaa Timo Järvinen Ote Oy:ltä.

– Irina Räsänen kertoo, että Barona on valtakunnallinen yhtiö, jossa urapolku on hyvinkin mahdollinen.

Työn vaatimat kortit ja suoja- sekä turvavarusteet on oltava kunnossa, mutta niistä huolehtii työnantaja, Räsänen muistuttaa.

Vilen & Syrjäsen edustaja Tomi Oksanen kertoo, että heidän yritys on toiminut jo 50-luvulta maalaus- ja korjaustöiden tekijänä.
– Toimintamme keskittyy koko Uudellemaalle ja yksi menestyksen salaisuus on ammattitaitoinen henkilöstö, Oksanen kertoo.

Veljekset Lehtisen palveluksessa puolet työntekijöistä on naisia ja puolet miehiä. Tämä on harvinaisempaa rakentamisen toimialalla.
– Tuemme työn ohessa kouluttautumista ja yrityksessämme on pitkäaikaisia työsuhteita. Tarjoamme työntekijöillemme lakisääteistä pikkuisen paremman työterveyshuollon, kertoo Kari Väisänen ja kannustaa paikalla olijoita rohkeuteen ja uskallukseen kysyä kaikissa tilanteissa.

Tuomas Åkerla Liehunen Oy:ltä kertoo ottavansa opiskelijoita ympärivuotisesti harjoitteluun.
– Moni harjoitteluun päätyneistä on saanut mahdollisuuden jatkaa kesätöissä ja siitä vakinaiseen työsuhteeseen, Åkerla mainitsee ja korostaa yrityksen ottavan reippaat työntekijät avoimin mielin vastaan.

EP

Lue myös: Yritykset ja oppilaat tyytyväisiä Rakennusliiton rekry-päivien antiin (14.2.2019)