Sipilän hallituksen viimeinen niitti?

SAK:laisten liittojen hallitukset ja liittovaltuustot kokoontuivat perjantaina 5. lokakuuta keskustelemaan mihin vastatoimiin pitäisi ryhtyä Juha Sipilän (kesk.) hallituksen irtisanomislakihankkeen takia. Hallitus aikoo lakimuutoksella helpottaa pienten työnantajien irtisanomisoikeutta.

– Olen ollut lähes 20 vuotta saman pienen työnantajan palveluksessa. En ole huomannut pienintäkään ongelmaa sopivien työntekijöiden valitsemisesta nykyisenkään lainsäädännön vallitessa, torniolainen rakennusmies Antti Uusimaa toteaa.

– En ymmärrä, mikä tämän lakiesityksen tarkoitus on. Se on aiheuttanut hämminkiä, raivoa ja suoranaista pelkoa työntekijöiden keskuudessa.

Eri liittojen ay-aktiivit olivat valmiita melko järeisiinkin toimiin lakihankkeen kaatamiseksi. Rakennusliiton liittovaltuusto ei vielä tehnyt päätöksiä mahdollisista toimenpiteistä, vaan siirsi päätösvallan 19. lokakuuta kokoontuvalle liiton hallitukselle.

– Työmarkkinat ovat jo muutenkin sirpaleiset, Rakennusliiton hallituksen jäsen Antti Uusimaa kiteytti näkemyksensä tarpeettomasta irtisanomissuojan heikentämishankkeesta. Kuva: Jukka Nissinen
Lähes 500 SAK:laista liittopäättäjää oli tänään perjantaina koolla Helsingin työväentalolla. Kuva: Jonny Smeds.

Tallenne tilaisuudesta löytyy SAK:n verkkosivuilta.