Liittokokousvalmistelut nytkähtivät reippaasti eteenpäin

Rakennusliiton seuraavan, ensi vuonna pidettävän liittokokouksen valmistelu etenee vauhdilla. Liiton hallitus päätti kutsua liittokokouksen koolle  vuoden 2019 toukokuun 24.-26. päiviksi Helsinkiin.

Seuraavan liittokokouskauden tehtäviä hahmottava liittokokousasiakirja päätettiin välittömästi lähettää ammattiosastojen arvioitavaksi ja kommentoitavaksi. Lausuntoja luonnokseen pyydetään 24. helmikuuta mennessä. Samana päivänä päättyy myös liittokokoukselle tehtävien aloitteiden jättöaika.

Ensi vuoden liittokokoukseen tulee 189 edustajaa, jotka valitaan 25.2.-10.3.2019 pidettävissä liittokokousvaaleissa. Edustajat valitaan alueellisten jäsenmäärien mukaan. Näin esim. suurimmalta alueelta Uudeltamaalta osallistuu kokoukseen 35 edustajaa ja pienimmältä alueelta Kainuusta 6 edustajaa. Ahvenanmaalta tosin valitaan erikseen 1 edustaja.

Liittokokoukseen lähdetään tunnuksella ”Työtä ja turvaa”.

Liiton hallitus hyväksyi sen, että liittokokousvaaleja yksinkertaistetaan ja ehdokkaaksi pääsyä helpotetaan. Vaaleissa voi myös äänestää sähköisesti. Ehdokkaita liittokokoukseen voi asettaa ammattiosaston kokouksessa. Ehdokkaita voi olla useitakin. Sen lisäksi ehdokkaita voi asettaa yksittäinen ryhmä, johon kuuluu vähintään 5 jäsenmaksun maksanutta vaalikelpoista jäsentä.

Virallinen kutsu liittokokoukseen julkaistaan syyskuun puolivälissä ilmestyvässä Rakentaja-lehdessä. Ehdokasasettelu käynnistyy kutsun julkaisusta ja jatkuu kolme kuukautta päättyen joulukuun puolivälissä.

Lue myös: Uudenmaan aluejärjestö esittää Harjuniemelle jatkokautta (24.8.2018)