Rakentajien painostus tehosi: Ministerikin haluaa muuttaa tarveharkintaa

Varsinkin rakentajien kova painostus ja reagointi työvoiman halpatuontiin Euroopan ulkopuolelta on saanut oikeus- ja työministeri Jari Lindströmin (ps) tekemään uuden esityksen.

-Tulen esittämään maakuntalain uudistuksen yhteydessä toimivallan muutosta niin, että virkamiespäätöksillä ei voida enää purkaa työvoiman tarveharkintaa, vaan päätösoikeus on jatkossa ministerillä. Näin estetään alueelliset mahdollisuudet pelata näin vakavalla asialla, esitti ministeri yön yli nukuttuaan.

Eilen Rakennusliiton, ministerin ja ELY –virkamiesten neuvotteluissa tuli selväksi, että virkamiehet haluavat sallia rakentajien halpatuonnin Euroopan ulkopuolelta. Nyt virkamiehillä on ainakin poliittisesti tuki sille, ettei tarveharkinnasta juuri nyt luovuttaisi.

Päätös herätti kovan keskustelun ja reagoinnin sosiaalisessa mediassa ja Lindströmiä vaadittiin kommentoimaan asiaa. Hän totesi sitkeästi, ettei ministerillä ole toimivaltaa, sillä lakisääteisesti alueelliset työlupalinjaukset kuuluvat ELY –keskukselle. Nyt hän sanoo tiedotteessaan, että hän ainakin yrittää muuttaa käytännön toiseksi.

-Valtiovallan on ensisijaisesti turvattava suomalaisten työntekijöiden työllisyys ja suomalaisten rehellisten yrittäjien toimintaedellytykset, tähdensi ministeri Jari Lindström.

Lindström lainaa tiedotteessaan Rakennusliiton linjausta siitä, että virkamiespäätökselle ei löydy oikein pitävää perustelua, koska yli kymmenentuhatta suomalaista rakennusalan ammattilaista on edelleen työttömänä.

-Sen lisäksi EU-alueelta on saatavissa ammattirakentajia. Työvoimapulan takia ei Suomen tarvitse avata ovia kehitysmaista, Afrikasta, Kiinasta tai Ukrainasta tuleville rakentajille, korosti oikeus- ja työministeri Jari Lindström.

Asiasta uutisoi laajasti mm. Uusi Suomi verkkolehdessään: Lue juttu tästä

Lue myös: SAK ei kannata työvoiman halpatuontia (29.3.2017)