Verovähennykset

Näin täytät veroilmoituksen

HUOM! Verotukseen ja veroilmoituksen jättöön/muutoksenhakuun liittyvät käytännöt ovat muuttuneet olennaisesti vuonna 2019.

Uuteen Oma Vero -palveluun voit ilmoittaa milloin tahansa yleisimpiin verovähennyksiin oikeuttavia menoja, esimerkiksi kotitaloustyön ja työmatkojen kulut.

OmaVero-palvelun kautta voi myös tilata verokortin tai hakea ennakkoveroa, täyttää henkilökohtaisen tai yrityksen veroilmoituksen, maksaa veroja, ilmoittaa tilinumeron ja katsoa omia tietoja.

Jos haluat luopua viranomaisten lähettämästä paperipostista, ota käyttöön sähköinen asiointi osoitteessa suomi.fi/viestit viimeistään helmikuun 2019 aikana. Tähän tarvitset verkkopankkitunnukset. Tämän jälkeen saat sekä sähköpostiisi että Suomi.fi-viesteihin ilmoituksen aina, kun OmaVerossa on uutta tietoa veroasioistasi, esimerkiksi verokortti tai veroilmoitus.

> Lue myös verottajan Oma Vero -tiedote

MUISTILISTA RAKENTAJILLE
verovähennyksistä verovuodelta 2018

• Esitäytettyä veroilmoitusta ei enää palauteta verottajalle.

• Teet muutosvaatimukset hepoimmin OmaVero.fi –palvelussa.

• Jos käytät vähennyslomakkeita, niin täytä ja tulosta lomakkeet tietokoneella. Verottaja lukee kaikki lomakkeet koneellisesti, joten käsin kirjoitettu teksti voi olla lukukelvotonta koneellisesti ja aiheuttaa mahdollisesti verottajalta selvityspyynnön.

• Tutustu huolellisesti OmaVero.fi  -sivuilla oleviin ohjeisiin ja linkkeihin.

• Rakennusliiton jäsenenä saat neuvoja työehtoasioiden palvelunumerosta 020 690 232 puhelinpalveluaikoina.

Korvaukset v. 2018

• ateriakorvaus 10,50 eur/työpäivä

***********

Palkkatiedot jatkossa tulorekisteriin

Vuoden 2019 alusta lukien työnantajan ei enää tarvitse ilmoittaa samaa palkkatietoa jokaiselle taholle erikseen, vaan he ilmoittavat maksamansa palkat sähköisesti tulorekisteriin. On kuitenkin huomioitava, etta tulorekisteri tulee työttömyyskassojen käyttöön vasta 1.1.2020 alkaen. Kela saa tiedot jo nyt, mutta työttömyyskassat vasta ensi vuoden alusta.

Tulorekisterin tavoitteena on nopeuttaa asiointia viranomaisten kanssa. Muun muassa erilaisia etuuspäätöksiä voidaan rekisterin avulla tehdä aikaisempaa ajantasaisemmin tiedoin. Vuodesta 2020 alkaen tulorekisteriin ilmoitetaan myös eläkkeet ja etuudet.

Tutustu tulorekisteriin Tulorekisteri.fi-palvelussa.