Verovähennykset

Näin täytät veroilmoituksen

HUOM! Verotukseen ja veroilmoituksen jättöön/muutoksenhakuun liittyvät käytännöt ovat muuttuneet olennaisesti vuonna 2019.

• Tutustu huolellisesti OmaVero.fi  -sivuilla oleviin ohjeisiin ja linkkeihin.
  • Rakennusliiton jäsenet saavat neuvoja työehtoasioiden palvelunumerosta 020 690 232 puhelinpalveluaikoina.

MUISTILISTA RAKENTAJILLE
verovähennyksistä verovuodelta 2018

• Esitäytettyä veroilmoitusta ei enää palauteta verottajalle.

• Teet muutosvaatimukset hepoimmin OmaVero.fi –palvelussa.

• Jos käytät vähennyslomakkeita, niin täytä ja tulosta lomakkeet tietokoneella. Verottaja lukee kaikki lomakkeet koneellisesti, joten käsin kirjoitettu teksti voi olla lukukelvotonta koneellisesti ja aiheuttaa mahdollisesti verottajalta selvityspyynnön.

Tulosta lomakkeita (linkit alla): Sekä 2- että 1-yksipuolinen tulostus käy. Voit myös täyttää lomakkeet näytöllä ja tulostaa vasta sitten. Jokaisessa linkissä on lomake ja ohjeet paperisen lomakkeen täyttämiseen

1A Matkakulut

1B Matkakulut – Viikonloppumatkat

1C Matkakulut – matkat toissijaiselle työpaikalle

1D Matkakulut erityisalat esim. rakennus-, maanrakennus- tai metsäala

50A Ansiotulot ja niistä tehtävät vähennykset ateriakorvaus,työkalut jne.

Sähköinen ilmoitus matkoista. Kuvallinen ohje: Verotuksen vähennysvaatimuslajit

• Vähennykset
    • > Matkakulut
    • >> Muu kuin asunnon ja työpaikan välinen matka
    • >>> Tilapäiset työmatkat ja erityisalan matkat

Jos vuoden aikana on ollut useita työkohteita, ne kaikki voi ilmoittaa painamalla
    +Lisää uusi matkakulu

Tarvittaessa erityisalojen matkakuluihin on mahdollista lisätä liitetiedosto.

Reissumiesten normaaleja viikonloppumatkoja ei vähennetä tulonhankkimiskuluna vaan matkakuluina ja niitä koskee halvimman kulkuneuvon vaatimus, omavastuu sekä yläraja. Vähennys tehdään kohdassa
    -Asunnon ja työpaikan välinen matka

Reissutyökomennuksen alkaessa ja päättyessä sekä esim. loman takia keskeytyessä matkakulut vähennetään taas tulonhankkimiskuluna kohdassa

•    Muu kuin asunnon ja työpaikan välinen matka
    •    > Viikonloppumatkat kotiin

Jos sähköinen ilmoitus ei tahdo onnistua, paperinenkin siis edelleen käy. Joka tapauksessa kaikki sähköisesti ilmoitetut tiedot on syytä säilyttää myös paperilla.

• Säilytä itselläsi kaikki mahdolliset tositteet ja mieluiten myös kopiot lisäselvityslomakkeista siltä varalta, että verottaja palaa niihin myöhemmin. Esimerkiksi kuitit ostetuista työkaluista on säilytettävä kuusi vuotta. Samoin on kuusi vuotta pidettävä tallessa kirjanpitoa työkohteista, ajetuista työmatkoista ja työpäivistä. Jos tietoja ei säilytä, niitä on jälkeenpäin erittäin hankala selvittää ja muistaa.

Korvaukset v. 2018

• ateriakorvaus 10,50 eur/työpäivä
  • kilometrikorvaus 0,25 eur/km

Työmatkat ja työpäivät vuodelle_(tulostettava pdf-lomake)

Työpäivät ja työmatkat kalenteri (Excel-laskuri)

***********

Palkkatiedot jatkossa tulorekisteriin

Vuoden 2019 alusta lukien työnantajan ei enää tarvitse ilmoittaa samaa palkkatietoa jokaiselle taholle erikseen, vaan he ilmoittavat maksamansa palkat sähköisesti tulorekisteriin. On kuitenkin huomioitava, etta tulorekisteri tulee työttömyyskassojen käyttöön vasta 1.1.2020 alkaen. Kela saa tiedot jo nyt, mutta työttömyyskassat vasta ensi vuoden alusta.

Tulorekisterin tavoitteena on nopeuttaa asiointia viranomaisten kanssa. Muun muassa erilaisia etuuspäätöksiä voidaan rekisterin avulla tehdä aikaisempaa ajantasaisemmin tiedoin. Vuodesta 2020 alkaen tulorekisteriin ilmoitetaan myös eläkkeet ja etuudet.

Tutustu tulorekisteriin Tulorekisteri.fi-palvelussa.

Oma Vero

Uuteen Oma Vero -palveluun voit ilmoittaa milloin tahansa yleisimpiin verovähennyksiin oikeuttavia menoja, esimerkiksi kotitaloustyön ja työmatkojen kulut.

OmaVero-palvelun kautta voi myös tilata verokortin tai hakea ennakkoveroa, täyttää henkilökohtaisen tai yrityksen veroilmoituksen, maksaa veroja, ilmoittaa tilinumeron ja katsoa omia tietoja.

Jos olet helmikuun loppuun mennessä luopunut viranomaisten lähettämästä paperipostista (ottanut käyttöön sähköisen asioinnin osoitteessa suomi.fi/viestit)
saat sekä sähköpostiisi että Suomi.fi-viesteihin ilmoituksen aina, kun OmaVerossa on uutta tietoa veroasioistasi, esimerkiksi verokortti tai veroilmoitus.

> Lue myös verottajan Oma Vero -tiedote