Talonrakennusala

Talonrakennusalan yleissitova työehtosopimus solmitaan Rakennusliitto ry:n ja Talonrakennusteollisuus ry:n välillä. Viimeisin neuvoteltu sopimus on voimassa 1.3.2017 – 28.2.2018 välisen ajan. Sopimusta noudatetaan työnantajajärjestön jäsenten kaikkien työntekijöiden työsuhteissa.

Talonrakennusalan työehtosopimusta noudatetaan mm. kirvesmiehiin, rakennusmiehiin, muurareihin, rappareihin, laatoittajiin, torninosturikuljettajiin ja – asentajiin, sementtimiehiin, elementtiasentajiin, telineasentajiin jne.

Jäsenet

Rakennusliitossa on noin 31 500 työssä olevaa talonrakentajaa ja 6 800 opiskelijajäsentä.

Palkkaus

Talonrakennusalan työt tehdään joko urakkapalkalla, aikapalkalla tai palkkiopalkalla. Palkkaryhmä määräytyy työntekijän ammattitaidon perusteella ja jokaisella ammattikunnalla on mahdollisuus päästä ylimpään palkkaluokkaan. Palkkaryhmän päälle sovitaan aina henkilökohtainen palkanosa ja yleensä myös työkohtainen lisä.

Palkkatilaston mukaan keskimääräinen aikatyöpalkka on noin 16,50 €/h, palkkiopalkka 20,00 €/h ja urakkatyöpalkka 23,50 €/h.

Palkkalaskuri >>

Urakanlaskenta

TES pohjaiset urakkalaskurit löytyvät Mittaviiva oy:n sivuilta osoitteesta : http://viiva.mittaviiva.fi/teslaskin/