Harmaata taloutta vastaan Suomi Areenassa: Kitketään vai kätketään?

Yrityksille vastuullisuuspalveluja tarjoava Econia Oy järjesti torstaina Suomi Areenassa mielenkiintoisen keskustelun harmaan talouden torjunnasta. Keskustelijoina olivat ylitarkastaja Katja-Pia Jenu Etelä-Suomen AVI:sta, projektipäällikkö Juho Ojares Ojares Oy:stä ja johtaja Heimo Alatalo Econiasta. Rakennusliittoa keskustelussa edusti sopimusalavastaava Toni Malmström. Työministeri Arto Satonen osallistui ennakkoon nauhoitettujen videoiden välityksellä.

Videoilla työministeri kehui virkansa puolesta hallituksen toimia harmaan talouden suitsimisessa. Vakuuttivatko Satosen ja hallituksen hankkeet, Toni Malmström?

– Satosen tiedotustoimet ovat täysin riittämättömät rakennusalan ongelmiin. Tietämättään valeyrittäjäksi tehdyn, tosiasiassa työsuhdetyötä tekevän ulkomaalaisen kohtalo ei pelastu tiedottamalla. Eikä tuhansien eurojen kynnysrahan maksaneelle 3. maan kansalaiselle tiedotteen takia aloiteta maksamaan TES:n mukaista palkkaa. Tarvitsemme todellisia toimia ja sanktioita.

Malmström onkin pessimisti tulevien toimen vaikuttavuuden suhteen.

– Vaikuttaa ikävä kyllä vahvasti siltä, ettei tämäkään hallitus halua ottaa tosissaan harmaan talouden torjuntaa.

Rakennusalan perheyritystä Ojares Oy:tä edustanut Juho Ojares jakoi keskustelussa monia näkökulmia Rakennusliiton kanssa. Suuri huoli koskee reilusti toimivien ja asiallista palkkaa maksavien kotimaisten yritysten mahdollisuutta kilpailla urakoista, kun kepuliyrittäjät polkevat hintoja yleensä ulkomaisen työvoiman alipalkkauksen vauhdittamana. Toni Malmström sanoo, että harmaa talous voidaan taklata vain yhteistyöllä.

– Alan yhteinen etu on, että kaikki toimijat yhdessä taklaavat ilmiötä, näin saamme epärehelliset markkinahäiriköt pois, ja teemme tilaa rehelliselle työlle. Olemme huomanneet, ettei viranomaisten resurssit tämän päivän työkaluilla riitä mihinkään ja että rakennusyrityksien on mahdotonta heittäytyä poliiseiksi ja rajavartijoiksi, eikä ole tarkoituskaan. Harmaa talous taklataan yhdessä, viranomaisten, alan liittojen ja yritysten tehdessä pitkäjänteistä yhteistyötä. Asiaa helpottaisi kovasti, jos nykyinen hallitus ottaisi myös asian vakavasti, Malmström toteaa.

Keskustelun järjestäneen Econian johtaja Heimo Alatalo muistutti, että harmaa talous maksaa Suomelle mm. menetettyinä verotuloina jopa miljardeja euroja joka vuosi. Pitkät alihankintaketjut mahdollistavat rikollisuuden, Alatalo sanoi. Hän peräänkuulutti proaktiivista toimintaa harmaan talouden torjunnassa. Yritysten tulisi jo ennen työmaalle saapumista, että se noudattaa kaikkia keskeisia työehtoja omien työntekijöiden osalta.

Keskustelun voi katsoa MTV Katsomossa Suomi Areenan lähetyksistä, otsikolla Harmaan talouden kitkemistä vai kätkemistä?

Peter Nyman (vasemmalla) juonsi Harmaan talouden kitkemistä vai kätkemistä -keskustelun Porin Suomi Areenassa torstaina. Keskustelijat vasemmalta Katja-Pia Jenu, Toni Malmström, Juho Ojares ja Heimo Alatalo.

Rakennusliiton Toni Malmström mainosti yleisölle myös mahdollisuutta allekirjoittaa palkkavarkauden kriminalisointia vaativa kansalaisaloite.

Teksti ja kuvat: Janne Mäkinen