Puheenjohtaja Palonen: Rakennusliitollakin on #PainavaSyy

Rakennusliitto on mukana SAK:n torstaina julkistamissa työtaistelutoimissa vastustamassa työntekijöiden oikeuksien polkemista, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Kimmo Palonen.

– Me olemme liittona mukana kampanjoimassa hallituksen vahingollista politiikkaa vastaan. Hallitus on samaan aikaan heikentämässä mm. irtisanomissuojaa ja työttömyysturvaa sekä heikentämässä ammattiliittojen mahdollisuutta puolustaa jäseniään, Palonen sanoo.

Mistä sitten on kysymys, mitä toimia on luvassa?

– Tässä vaiheessa kyse on monenlaisista aktiviteeteista työmailla, oikeastaan vain varsinaisista lakoista ei tässä vaiheessa puhuta. Mutta syksyn mittaan panokset kovenevat eikä mitään toimia suljeta pois.

Palosen mukaan on jopa todennäköistä, että myös lakkoihin joudutaan turvautumaan. Vaikka rakennusala on voimakkaassa alamäessä, ovat hallituksen suunnitelmat niin vahingollisia työntekijöille, ettei koviakaan toimia voi jättää käyttämättä.

Pääministeri Orpo kutsui työmarkkinakeskusjärjestöjen johtoa tapaamiseen ensi viikolle. Rakennusliiton puheenjohtaja ei pane paljon painoa tapaamiselle.

– Hallitus on aiemminkin selittänyt toimivansa yhteistyössä kolmikannassa. Lakimuutosten valmistelussa on kuitenkin käynyt ilmi, että kyse on pelkästä halpa-arvoisesta teatterista, jossa lopputulema on ennalta määrätty.

Lue lisää SAK:n #PainavaSyy-kampanjasta