Rakennusliitto vaatii koronatestejä ja karanteenia

Rakennusliitto vaatii alan työntekijöiden terveyden turvaamista ja kaikkien rakennuksille ulkomailta tuotavien työntekijöiden koronatestausta ja pakollista karanteenia. Liitto tervehtii ilolla pääministeri Sanna Marinin sunnuntaina pääministerin haastattelutunnilla esittämää ajatusta terveysturvallisuuden tiukentamisesta rajoilla.

Suomeen tuodaan rakentajia eniten Baltiasta ja Romaniasta. EU:n ulkopuolisista maista rakennusmiehiä tuodaan mm. Ukrainasta, Uzbekistanista ja Moldovasta. Kaikissa näissä maissa koronatilanne on erittäin hälyttävä ja merkittävästi Suomea huonompi.

Rakennusliiton tietoon on tullut syksyn ja talven aikana merkittävä määrä työmailla ilmenneitä koronatapauksia ja laajoja altistuksia. Rakentaminen on keväästä alkaen ollut yliedustettuna koronatapausten määrässä. Tästä huolimatta ongelman vakavuutta ei ole tahdottu myöntää. Liittoon ovat olleet olleet yhteydessä myös huolestuneet terveysviranomaiset pääkaupunkiseudulla.

Ulkomailta tuleville työntekijöille on rakennusalalla suositeltu ns. omaehtoista karanteenia, jossa henkilö voi käydä töissä myös karanteenin aikana.

– Rakentaminen on sen kaltaista toimintaa, että karanteenissa olevien työntekijöiden erottaminen muista työntekijöistä työmailla on täysin mahdotonta. Kun siirtotyöläiset lisäksi asuvat ahtaasti yhteisasunnoissa, altistumisia tapahtuu normaalia enemmän myös työn ulkopuolella, sanoo Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

Rakennusliitto vaatii kaikkien ulkomaisten työntekijöiden testaamista koronan suhteen ja määräämistä karanteeniin viranomaisten tarpeelliseksi katsomaksi ajaksi. Työssä käyminen ei saa olla sallittua karanteenin aikana. Työnantajien on vastattava karanteenin kustannuksista.