Vapaiden valtakuntaa rakennetaan nyt

Äänestämällä pidetään vapaudet ja oikeudet. Nuorten aloittama Vapaiden valtakunta -liike sitouttaa äänestämään ja haastaa ehdokkaat ajamaan työtätekevien oikeuksia. Rakennusliittolaiset ovat mukana kampanjoimassa Vapaiden valtakuntaa.

Katso kampanjaa tukevat kansanedustajaehdokkaat >>

UP/Birgitta Suorsa

Voitonmerkki ja luku 19 näkyvät katukuvassa eduskuntavaalien alla. Tunnus on Vapaiden valtakunnan, joka herättelee ihmisiä äänestämään ja löytämään ehdokkaiden joukosta ne, jotka puolustavat työtä tekeviä.

Mukana on yli 20 000 kannattajaa. Vapaiden valtakunta syntyi viime lokakuussa, kun nuoret katsoivat, että Juha Sipilän (kesk.) hallitukselle ja sen kaltaisille on saatava vaihtoehto.

Liike on kerännyt kannattajia eri ikäryhmistä, liitoista yli keskusjärjestörajojen ja joka puolelta Suomea.

Kannattajat sitoutuvat äänestämään sellaista ehdokasta, joka sitoutuu ajamaan työntekijöiden asiaa eduskunnassa ja jonka mielestä palkalla pitää tulla toimeen. Ehdokkaan pitää luvata vaalia lakko-oikeutta ja puolustaa työntekijöiden irtisanomissuojaa.

Huhtikuun alusta lähtien kampanjan tavoitteisiin sitoutuneiden ehdokkaiden vastaukset ovat nähtävissä Vapaiden valtakunnan nettisivuilla.

Baarissa puhutaan politiikkaa

Teemu Purje on tehnyt Vapaiden valtakuntaa tutuksi muun muassa Nummelan Seisakissa. – Nuoret tietävät, että seuraan politiikka ja kysyvät näkemystäni.

Nuoret haluavat tietää, mitä politiikassa tapahtuu, kirvesmies Teemu Purje tietää. Kun hän menee Nummelan Seisakin kahvilaan, tutut nuoret kerääntyvät ympärille.
– Kyllä nuoret kyselevät, mitä maailmalla tapahtuu. He tietävät, että seuraan politiikka ja kysyvät näkemystäni.

Näin Purje on tehnyt Vapaiden valtakunta -kampanjaa tutuksi. Uusia kannattajia on sitoutunut mukaan. Hän luottaa, että nuoret menevät äänestämään.
– Kun katsoo, mitä tämä hallitus on tehnyt työntekijöiden oikeuksille, se saa ihmiset liikkeelle. Sen takia liityin itsekin mukaan, koska tämän täytyy loppua. Ihmisiltä viedään ne oikeudet, jotka on saatu vuosikymmeniä sitten.

Vapaus tulla työllään toimeen

Purje antaa Juha Sipilän (kesk) jo eronneelle hallitukselle arvosanan 5, sillä näin huonoa hallitusta ei hänen mukaansa ole aiemmin nähty. Seuraavan hallituksen pääministeriksi hän haluaa SDP:n Antti Rinteen. Muutenkin mukana saisi olla punaväriä enemmän.

Vapaiden valtakunnan nettisivuilla voi ilmoittautua puhelinkierrokselle, kiertämään ovelta ovelle tai esimerkiksi some-aktiiviksi.

Paikallisissa ryhmissä päätetään, mitä keinoja alueella käytetään. Purje on värvännyt porukkaa mukaan, ja ennen vaaleja hän katsoo, ehtisikö osallistua johonkin paikalliseen tempaukseen.

Kun häntä pyytää nimeämään itselleen tärkeimmän vapauden, sitä ei tarvitse kauaa miettiä:
– Saada vapaasti valita työpaikkansa ja saada työstä sellainen toimeentulo, joka riittää perheen elättämiseen.

Ollaan mukana kannustamassa

– Sipilän hallitus koetti heikentää meidän työntekijöiden vapauksia ja oikeuksia. Niitä, jotka olemme saaneet sukupolvia kestäneellä taistelulla, Marko Metsäpelto muistuttaa.

– Tärkeintä on olla mukana kannustamassa porukkaa äänestämään, varsinkin nuoria, valkeakoskelainen Marko Metsäpelto sanoo.

Lujatalo Oy:n rakennusliittolaisten pääluottamusmiehenä Metsäpelto tapaa paljon työkavereita. Yrityksessä on töissä yli 350 ihmistä.

Vastaanotto työmailla on ollut myönteinen. Etenkin konkaripolvi osaa arvostaa nuorten innostamista vaaliuurnille. Ammattiosasto on ottanut kampanjan omakseen.
– Kerromme meidän osasto kympin infonäytössä Tampereella tietoa Vapaiden valtakunnasta sekä eduskunta- että EU-vaaleista.

Metsäpelto rekisteröityi mukaan Vapaiden valtakuntaan helmikuun alussa. Tietoa kampanjasta hän on levittänyt paitsi kasvotusten, myös sosiaalisessa mediassa.
– Mainitsin kampanjasta myös äänestysikäiselle tyttärelleni. Hän on laittanut koulukavereilleen vinkkiä eteenpäin. He pääsevät ensimmäistä kertaa äänestämään.

Ettei aina leikattaisi

Metsäpellolle tärkein vapauksista on saada itse valita ideologiansa, aatemaailmansa.
– Kukaan ei pakota tiettyyn poliittiseen suuntaukseen. Saan esittää omat mielipiteeni ja olla niistä ylpeä.

Sipilän hallitus saa häneltä arvosanan 5 vapauksien vaalimisesta.
– Hallitus koetti heikentää meidän työntekijöiden vapauksia ja oikeuksia. Niitä, jotka olemme saaneet sukupolvia kestäneellä taistelulla.

Erityisesti Metsäpeltoa kiukuttivat hallituksen yritykset ajaa yleissitovuus alas. Osa oikeistopuolueiden ehdokkaista kannattaa alasajoa edelleen. Työntekijöiden oikeuksien heikentäminen kasvattaa eronneen hallituksen syntilistaa. Siihen kuuluvat mm. koeajan pidentäminen ja takaisinottovelvoitteen lyhentäminen.

Seuraavan hallituksen pitää Metsäpellon mielestä olla oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen.
– Ettei ajettaisi sikariportaan etua, vaan otettaisiin huomioon vanhukset, duunarit ja opiskelijat. Ettei aina leikattaisi.

Vapaiden valtakunnan kannattajaksi pääsee allekirjoittamalla vapaidenvaltakunta.fi-nettisivuilla äänestyslupauksen. Ensin kannattajalta kysytään, mitä mieltä hän on mm. aktiivimallista ja työntekijöiden oikeuksista.