Uuden sovittelijan mopo karkasi heti

Edellinen valtakunnansovittelija, nykyinen Teknologiateollisuuden työmarkkinajohtaja Minna Helle teki virassaan melkoista jälkeä. Hän tuli luoneeksi, varmastikin sovitun suunnitelman mukaan, järjestelmän, jolla alakohtaiset työehtoneuvottelut rampautettiin. Uudessa järjestelmässä, Suomen mallissa, eri alojen, etenkin naisvaltaisten matalapalkka-alojen, ongelmat lakaistiin maton alle.

Maton alle ne jäävätkin. Alat jäävät kehittämättä, koska uusi valtakunnansovittelija Vuokko Piekkala ilmoittautui Ylen Ykkösaamussa (2. heinäkuuta) Teknologiateollisuuden linjalle. Teknologiateollisuuden ja sovittelijan mukaan työnantajapuoli kaikilla aloilla voi rauhallisin mielin ilmoittaa torppaavansa kaikki palkansaajien merkittävämmät esitykset. Sovittelija on nimittäin jälleen ennakkoon ilmoittanut, että hänen jonossaan kaikille jaetaan samat ratkaisut ja piste.

Mitä ilmeisimmin työ kirkkohallituksen työmarkkinajohtajana on taustoittanut Piekkalan ajattelua enkä käykään hänen kokemustaan arvioimaan. Onpa kuitenkin uuden, maan korkeimman työmarkkinavirkamiehen ”kielenkannattimet löysällä”.

Viime liittokierrosta on arvosteltu siitä, että se ei ottanut huomioon palkkauksen rakenteellisia ongelmia kuten naisten alempia palkkoja. Tähän toteaa maan korkein työmarkkinavirkamies, että palkkaus on kuitenkin vain yksi osa palkitsemista. Monelle motivaatioon vaikuttaa esimerkiksi työajan järjestelymahdollisuudet, joustavuus, kehittymismahdollisuudet ja työterveyshuolto.

Voi Herraisä! Juuri kaikki nämä ja tietenkin pienipalkkaisten ihmisten tilipussi ovat niitä asioita, joita Piekkalan omaksuma Suomen malli estää ratkaisemasta. Eikä palkka-asiaa pidä aliarvioida. Totta kai ihmiset arvostavat turvallisuutta ja fiksua joustavuutta, mutta kyllä työtä tehdään palkan takia.

Ylen Ykkösaamun haastattelun mukaan Piekkalasta on vähän tylsää, kun hänen pätevyyttään epäillään jo ennen kuin hän on työskennellyt päivääkään sovittelijana. Voi olla tylsää, mutta kommentit, joita ei koskaan olisi pitänyt lausua, panevat epäilemään virkamiehen pätevyyttä.

Yhden asian uuden sovittelijan kommentointi teki selväksi. Jos Rakennusliitossa on vähänkin puhtia, emme tule sovittelijan konttorin saranoita kuluttamaan. Pidetään liitto vahvana, niin rakennusala kehittyy omin voimin ja omin neuvotteluin.

Matti Harjuniemi