Helsingin työmaat hiljenivät tiedotustilaisuuksien vuoksi

Useat pääkaupunkiseudun työmaat hiljenivät perjantaina rakentajien poistuessa puolelta päivin ammattiosastojen järjestämiin tiedotustilaisuuksiin.

Tilaisuuksissa selostettiin meneillään olevia työehtosopimusneuvotteluja.

Putkimiesten (osasto 390) tilaisuus Vantaan Puistokulmassa keräsi yli 150 osanottajaa, jotka olivat erittäin kiinnostuneita kuuntelemaan neuvottelujen viime vaihteista. Helsingissä puolestaan kokoontuivat mm. maalarit ja alakattomiehet omaan tilaisuuteensa.

Putkimiesten puheenjohtajan Timo Mikkosen mukaan työmarkkinoilla yleisesti tarjottava noin kolmen prosentin korotus kahdelle vuodelle on liian matala.

Putkimiesten osaston puheenjohtaja Timo Mikkonen piti ”yleisen linjan” mukaisia korotuksia vaatimattomina.

Putkimiehille sopimustilannetta selostanut liiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas piti tämän kertaista sopimuskierrosta poikkeuksellisina.

-Työantajien EK ja yksi ammattiliitto solmivat ensin sopimuksen, jonka korotustasoa ja ehtoja tarjotaan nyt Suomen mallina kaikille. Heidän toiveensa oli, ettei kukaan tee parempaa sopimusta.

-Sen mukaisesti yritetään saada myös rakennusaloille hyvin matalatasoinen sopimus.  Mutta ei tässä vielä kaikki. Työantajat pyrkivät myös heikentämään sopimuksia poikkeuksellisen voimakkaasti.

Suokkaan mukaan rakennusaloille ei oteta heikennyksiä sopimuksiin.

-Sopimukset syntyvät kyllä aikanaan, kun paine on tarpeeksi suuri. Minulla on täysi luottamus tähän porukkaan. Sen kantti on kestänyt ennenkin ja kestää nytkin.

-Jos nyt päällä oleva ylityökielto ei toimi, niin lisätään lääkettä. Kyllä se aikanaan alkaa vaikuttaa.

Myös talotekniikan sopimusneuvottelujen vetäjä, neuvottelupäällikkö Kimmo Palonen kertoi, että työnantaja ei suostu neuvottelemaan aidosti. –Toistaiseksi on saatu sovittua vain sellaiset asiat, jotka liittyvät selvästi lainsäädännön muuttumiseen.

-Näyttää siis siltä, ettei sopimuksiin päästä kahvia juomalla. Mutta heikennyksiä ei oteta vastaan vaan mietitään uusia toimia, jos nykyiset eivät riitä.

Putkimiehet kysyivät Puistokulmassa lähinnä ylityökiellon rajoista ja hätätyön määrittelystä.

-Ennen kuin kyseessä on hätätyö, täytyy olla todella jo kyse todellisesta vaarasta tai vaikka hengenmenetyksestä. Tavallinen putkirikko ei tähän käy. Putkesta voidaan panna sulku kiinni ja korjata vika sitten arkisin klo 7.00-16.00, sanoi Kyösti Suokas.

Putken urakkahinnoittelusta pidetään seuraavat neuvottelut vasta maaliskuun 14. päivä. Putkimiehet pitävät tiedotustilaisuuden jälkeen ensi viikon perjantaina klo 12.00 Vantaan Puistokulmassa. Myös maalarit ja alakattomiehet kokoontuvat jälleen ensi perjantaina. Helsingin kirvesmiehet, rakennusmiehet ja torninosturinkuljettajat ovat koolla perjantaina maaliskuun 16. päivä.

Lue myös tietoa ylityökiellosta