eAsiointi uudistuu

Rakennusliiton ja Rakennuskassan sähköinen asiointikanava, eAsiointi, uudistuu lokakuun aikana.

Sähköiset palvelut ovat yhä tärkeämpiä ja niiden käytettävyydeltä odotetaan enemmän kuin vielä muutama vuosi sitten. Rakennusliitossa ja Rakennuskassassa on tiedostettu nykyisen eAsioinnin kehitystarpeet ja yhdessä palveluntarjoajamme kanssa olemmekin ryhtyneet toteuttamaan uudistuksia.

eAsiointi on rakennettu kokonaan uudelleen; ensimmäisenä näkyvä muutos on päivitetty käyttöliittymä ja visuaalinen ilme. Muutosten myötä palvelun käytettävyys on lisääntynyt.

Moderni ilme ja toiminnallisuudet

eAsioinnin uusi versio on suunniteltu toimimaan erilaisilla laitteilla, ja käyttöliittymä osaa tunnistaa, millä laitteella ja ruudun koolla sitä käytetään.

Uudistetun eAsioinnin toimintoja tullaan tulevaisuudessakin kehittämään. Pyrkimys on tarjota jäsenistölle mahdollisimman hyödyllinen alusta asiointiin Rakennusliiton ja -kassan kanssa.

Parempaa palvelua

Sähköinen asiointi on nyt entistä kätevämpää, sillä asiointi onnistuu paitsi tietokoneilla myös mobiililaitteilla ja tableteilla. Käyttöliittymä on alusta alkaen suunniteltu sellaiseksi, että se palvelee kaikkia käyttäjiä laitteesta tai selaimesta riippumatta. Asiointipalvelu esimerkiksi skaalautuu ruudun koon mukaan niin, että ruudun koko ei vaikuta palvelun käyttöön.

Uudistuksen jälkeen kaikki sähköinen asiointi onnistuu vaikkapa mökin laiturilta käsin kännykällä.

Uusi asiointipalvelu ohjaa ja neuvoo käyttäjää aiempaa tarkemmin täyttämään päivärahahakemuksen oikein ja huomioi, mitä liitteitä hakemukseen on toimitettava. Hakemus on entistä helpompi tehdä ja lähettää.

Sähköisen asioinnin hyödyt

Käyttäjänä pystyt tarkastamaan jäsentietojesi ajanmukaisuuden sekä tarvittaessa päivittämään tietojasi. eAsioinnin kautta pystyt tarkastamaan jäsenmaksutietosi ja myös maksamaan avoimet jäsenmaksusi.

Kassan puolelta pystyt tarkastamaan hakemuksesi tilanteen, luomaan uuden päivärahahakemuksen sekä toimittamaan hakemuksen liitteitä kätevästi vaikkapa tabletiltasi.

Postilain muutoksen myötä postia ei enää jaeta tiistaisin. Postin kulun muuttuessa yhä hitaammaksi ja epävarmemmaksi, on eAsiointi paras tapa varmistaa hakemusten tai muiden asiakirjojen saapuminen ripeästi työttömyyskassaan tai liittoon.

Kirjautuminen eAsiointiin

Kirjautuminen uuteen palveluun tapahtuu samoilla tunnuksilla (liiton jäsennumero) ja salasanalla, joilla olet kirjautunut vanhaan asiointipalveluun. Uuteen palveluun ei voi enää kirjautua pankkitunnuksilla. Mikäli et ole vielä rekisteröitynyt käyttäjäksi, onnistuu se Rekisteröidy -painikkeen kautta. Rekisteröityminen edellyttää sitä, että sinulla on toimiva sähköpostiosoite. Mikäli käytät eAsiointia yhteiskäyttökoneelta, muistathan aina käytön päätteeksi kirjautua ulos.

Pääset tästä eAsiointipalveluun

Rakentaja-lehdessä nro 10/2017 julkaistu kuvallinen eAsioinnin ohje