Rakennusalalle tuli vuodessa tuhansia työpaikkoja

Rakennusalalle on syntynyt vuoden aikana lähes 10 000 työpaikkaa. Syynä on niin kova rakentamisvauhti, että esimerkiksi asuntorakentamisessa uhataan lyödä entiset ennätykset, kertoo Rakennusteollisuuden tuore suhdannekatsaus.

Rakentaminen vauhdittuu nyt noin 6-7 prosentin vauhdilla, mutta ensi vuonna kasvun ennustetaan putoavan 1,5 prosenttiin. Prosentuaalinen nousu on tietysti luonnollista, kun lähdettiin alhaalta liikkeelle.

Rakennusala kannattelee nyt harteillaan koko Suomen heiveröistä talouskasvua.

Kasvua pitää yllä ennen muuta uudisrakentaminen ja etenkin asuntorakentaminen. Meillä rakennetaan nyt noin 24 000 kerrostaloasuntoa, jotka voidaan jakaa karkeasti

8000-8000-8000-säännöllä. Näin tuotetaan 8000 vapaarahoitteista omistusasuntoa, 8000 vapaarahoitteista vuokra-asuntoa ja 8000 ARA:n tukemaa vuokra-asuntoa. Tämän mukaan lähes 70 % kaikista kerrostaloasunnoista päätyy vuokrakäyttöön.

Rakennusteollisuuden mukaan ammattimaisen työvoiman saanti on muodostunut suurimmaksi tuotantoa rajoittavaksi tekijäksi etenkin Uudellamaalla. Tämä tosin koskee etupäässä työnjohto-, laskenta- ja suunnittelutehtäviä.

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas muistutti suhdannekatsauksen julkistamistilaisuudessa, että pelkästään Rakennusliitossa on noin 7500 opiskelijaa, jotka ovat olleet yli kaksi vuotta jäsenenä. -Tässä porukassa on vielä aika paljon reserviä rakennushankkeisiin, ei välttämättä tarvitse katsella työvoimaa kovin kaukaa.

Katso tästä lisää tietoa suhdanteista

RT:n suhdannekatsaus