Rakennustyömaat hiljenivät tapaturmien uhrien muistoksi

Suomalaiset rakennustyömaat hiljenivät torstaina puolelta päivin rakentajien muistaessa tapaturmissa menehtyneitä työtovereitaan. Viime vuonna rakennustöissä sai surmansa 13 rakentajaa.

– Se oli käsittämättömän iso määrä, Rakennusliiton työsuojelusihteeri Tapio Jääskeläinen sanoo. Hänen mukaansa rakennusalalla on hyviä yrityksiä, joissa työsuojelu on kehittynyt ja tehdään paljon työturvallisuuden hyväksi.

– Alalla on kuitenkin myös luvattoman paljon keskisuuria ja pieniä yrityksiä, jotka elävät vain päivästä toiseen.

Hiljainen hetki pysäytti työmaita kaikkialla Suomessa. Päivän aikana järjestettiin myös lukuisia työsuojeluaiheisia tapahtumia, tarkastuksia ja käyntejä rakennustyömailla.

Hiljainen hetki järjestettiin kansainvälisenä työntekijöiden muistopäivänä (International Workers Memorial Day), jolloin muistetaan työssä kuolleita ja toimitaan elävien työturvallisuuden puolesta.

Rakennusliiton Jääskeläinen kertoo, että isoissa yrityksissä työsuojelu hoidetaan ”keskimäärin hyvin”.

Ongelmana kuitenkin on, että suuret yritykset liputtavat omia työntekijöitään ulos ja siirtyvät käyttämään alihankintaketjuja. Tästä seuraa yleensä huono tiedonkulku, työnjohto hämärtyy ja kokonaisuus muuttuu hallitsemattomaksi.

Työsuojeluvaltuutettu Susan Lindblom (YIT) myöntää, että työkaverin menehtyminen onnettomuudessa vetää kaikki vähäksi aikaa hyvin hiljaiseksi. YIT:llä sattui viime vuonna yksi kuolemaan johtanut tapaturma Torniossa, jossa rakentaja jäi kaatuvan muotin alle puristuksiin.

”Se vaikutti työyhteisössä pitkään. Se näkyi siinäkin, että meni varmaan pari kuukautta ennen kuin kaverit uskalsivat edes tavoitella urakkahommia.”

Lindblomin mukaan kuolemaan johtanut tapaturma aiheuttaa myös työyhteisössä aina aikamoisen mullistuksen.

”Siinä tarkastellaan perusteellisesti ohjeistusta ja työtapoja. Tosin ihminen on niin huonomuistinen, että onnettomuus muistetaan vain muutaman kuukauden.”

Susan Lindblom korostaa, että työturvallisuus on kehittynyt selkeästi paremmaksi.

”Tosin viime vuonnakin oli suomalaisissa firmoissa selkeästi notkahdus vuosilomien jälkeen. Näyttää siltä, että lomalla turvallinen tekeminen jostain syystä unohtuu.”