PERJANTAIN MIELENILMAUS

Rakennusliitto on mukana perjantaina 18.9 järjestettävässä mielenilmauksessa. Rakennusliitto on ilmoittanut työnseisauksesta valtakunnansovittelijalle ja alan työnantajaliittoihin. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseessä on laillinen poliittinen mielenilmaus eikä siihen osallistuviin saa kohdistaa mitään varoitus-, irtisanomis- tai muitakaan toimia.

Työnseisaukset toteutetaan klo 06.00 – 18.00 välisenä aikana vähintään kolmen tunnin mittaisina. Jos työntekijät osallistuvat Helsingissä järjestettävään mielenosoitukseen, aiheutuu siitä pidempi töiden seisahtuminen, joka on myös ilmoitettu ja siten laillista. Työntekijät saavat itse päättää kumman vaihtoehdon valitsevat eikä työnantajalla ole osaa eikä arpaa tähän valintaan. Joistakin päinvastaisista uutisista huolimatta työpaikalle ei tarvitse jäädä.

Yksinkertaisinta on pysäyttää työnteko perjantaina kolme tuntia ennen työajan päättymistä. Pääsääntöisesti tämä tarkoittaa, että työt lopetetaan klo 12.30. Rakennustuoteteollisuudessa on käynnissä prosessiluontoisia vuorotöitä, joita ei voida pysäyttää tai niiden pysäyttäminen aiheuttaa tilanteita, joissa prosessin alas ja ylösajo kestää pitkään. Nämä tilanteet rajataan työnseisauksen ulkopuolelle. Parhaiten nämä asiat tiedetään työpaikoilla ja terveen järjen käyttö on sallittua.

Mielenosoituksella puolustetaan työmarkkinajärjestöjen vapaata oikeutta sopia työ- ja virkaehtosopimuksista ja vastustetaan hallituksen yksipuolisia päätöksiä heikentää palkansaajien työehtoja.

Näin pääset Helsinkiin mielenilmaukseen

Tapahtumatiedot, ohjelma ja viitteellinen aikataulu