Palkkaratkaisu turvaa työttömien asemaa

Keskusjärjestöjen hyväksymä työllisyys- ja kasvusopimuksen (tyka) viimeinen tarkistus tuo turvaa nimenomaan työttömille. SAK hyväksyi omalta osaltaan ratkaisun maanantaiaamuna.

Vastaan äänestivät Auto- ja Kuljetusalan liitto AKT ja Merimiesunioni.

Palkkaratkaisuun liitetty prosentin korotus työttömyysvakuutusmaksuun merkitsee ennen kaikkea sitä, että korkeana jatkunut työttömyys ei aja kassoja ahdinkoon ja työttömyysturvaa ei tarvitse leikata. Työttömyysvakuutusmaksun korotuksen maksavat työnantaja ja työntekijä puoliksi eli molemmille tulee 0,5 prosentin korotus.

Palkankorotukset ovat kolmantena vuonna odotetun vaatimattomat eli 16 euroa kuukaudessa tai vähintään 0,43 prosenttia. Työllisyys- ja kasvusopimuksessa mukana olevat liitot aloittavat syksyllä omat palkkaneuvottelunsa, joissa sovelletaan nyt hyväksyttyä ratkaisua.

Rakennusala ei ole mukana työllisyys- ja kasvusopimuksessa, mutta myös rakennusalalla neuvotellaan palkoista seuraavan kerran ensi syksynä. Jos palkoista päästään sopimukseen marraskuun loppuun mennessä, tulee sopimuskauteen yksi vuosi lisää. Rakennusalan palkat nousivat viimeksi tämän kuun alusta 0,4 %.

SAK:n puheenjohtaja Lauri Lyly muistutti, että työttömyys ei osoita juurikaan vähenemisen merkkejä, ja SAK haluaa turvata sopimuksessa myös työttömien aseman. SAK:n hallitus tähdensi, että se ei edelleenkään hyväksy maan hallituksen kaavailemaa työttömyysturvan leikkausta. Hallitus on kaavaillut työttömyysturvaan merkittäviä leikkauksia vuoden 2017 alusta.