Uusi keskusjärjestö nytkähti eteenpäin

Uuden ammatillisen keskusjärjestön perustaminen nytkähti torstaina yhden askeleen eteenpäin. Perustamistyössä mukana olevat liitot päättivät uuden hankkeen aikataulusta ja rakentamisesta. Käytännön työtä tekee tästä eteenpäin 14 hengen ohjausryhmä, jossa on mukana myös Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi.

-Pidän hanketta hyvänä, sillä turhat keskusjärjestöjen rajat estävät nyt paljon myös rakennusalan ammatillista yhteistoimintaa, sanoo Harjuniemi.

Uuden ammatillisen keskusjärjestön on määrä aloittaa toimintansa vuoden 2017 alusta. Järjestön perustamiskokous pidettäisiin suunnitelman mukaan kuitenkin jo kesäkuussa 2016.

Hanketta valmistelevan ohjausryhmän jäsenet ovat Pertti Porokari (Insinööriliitto), Rauno Vesivalo (Tehy), Jorma Malinen (Ammattiliitto Pro), Silja Paavola (SuPer), Maija Pihlajamäki (Jyty), Niko Simola (Pardia), Liisa Halme (VvL), Jarkko Eloranta (JHL), Ann Selin (PAM), Riku Aalto (Metalliliitto), Marko Piirainen (AKT), Matti Harjuniemi (Rakennusliitto), Veli-Matti Kuntonen (SEL) ja Timo Vallittu (TEAM).

Selvitystyön käytännön toteutusta valmistelemaan ja koordinoimaan valitaan jäsenliitoista ja keskusjärjestöistä riippumaton projektipäällikkö vielä tämän kevään aikana. . Ohjausryhmä nimeää myöhemmin valmistelutyöryhmät. Syksyn aikana työryhmät valmistelevat päätösesitykset toiminnoittain.

Tähän mennessä yhteensä 44 ammattiliittoa on ilmoittanut osallistumisestaan uuden keskusjärjestön selvitysvaiheeseen. Nyt mukana ovat olleet kaikki SAK:n ja STTK:n liitot. Akavasta hankkeeseen on osallistunut Insinööriliitto ja KTK Tekniikan asiantuntijat.

Liitot edustavat noin 1,7 miljoonaa palkansaajaa ja yksinyrittäjää. Selvitystyöhön voi edelleen ilmoittautua mukaan.