NCC Rakennus syrjii ammattiyhdistysaktiiveja

NCC Rakennus Oy irtisanoi yhtiössä pitkään työskennelleen entisen pääluottamusmiehen heti tämän työehtosopimuksen mukaisen jälkisuojan päätyttyä. Entinen pääluottamusmies toimii yhä Rakennusalan työttömyyskassan hallituksen jäsenenä.

Irtisanominen annettiin ns. suorana irtisanomisena eikä rakennusalalla yleisesti käytössä olevana ehdollisena irtisanomisena. Tämä osoittaa, että tarkoitus on ollut vain hankkiutua eroon kyseisestä yhtiötä jo 14 vuotta palvelleesta kirvesmiehestä.

Viime vuoden puolella NCC Rakennus Oy irtisanoi Rakennusliiton hallituksen jäsenenä toimivan alueellisen pääluottamusmiehen työsuhteen. Tämä irtisanominen suostuttiin peruuttamaan, koska se oli mitä ilmeisimmin työehtosopimuksen vastainen.

Yksikään toinen suomalainen yritys, järjestäytynyt tai järjestäytymätön, ei ole viime vuosikymmenten aikana kohdistanut irtisanomisia Rakennusliiton tai Rakennusalan työttömyyskassan hallituksen jäseniin. Yritykset ovat kunnioittaneet valtakunnan tasolla tapahtuvaa ammattiyhdistystoimintaa ja antaneet siihen osallistuville työrauhan.

Rakennusliiton hallitus tuomitsee NCC Rakennus Oy:n ammattiyhdistysaktiiveihin kohdistuvan syrjinnän ja vaatii yhtiötä peruuttamaan Rakennusalan työttömyyskassan hallituksen jäsenelle annetun irtisanomisilmoituksen.